Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Seriös fråga om "folktro" vs religion 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Seriös fråga om "folktro" vs religion
Idag är det ingen som tror på de underjordiska, näcken, skogsrået osv. Folk tycker det är helt självklart, för sånna väsen finns ju naturligtvis inte!

... men varför är tron på jesus etc så utbredd? Där finns också en massa ologiska saker! Om man frågade folk förr så kunde folk berätta om saker de sett i skogen. Betydligt fler än som sett jesus.

Vore det inte mer logiskt att ha kvar folktron på tomtar och troll än på religioner som kommer långt härifrån?

3 juni 2012, 22:24
Moderator
Inlägg Re: Seriös fråga om "folktro" vs religion
Vad jag har förstått från många olika håll så finns det folk (även om man inte räknar New Age-are dit) som (i tillräkneligt tillstånd) har sett vad de har känt igen som näcken, rånda/huldran/skogsrået, tomten eller liknande. Men de allra flesta talar väldigt tyst om det. Du förstår nog varför.

Fast exakta siffror känner jag inte till. Misstänker också att tron på Jesus är större här hos oss åtminstone numera. Fast en del har ju sett någon de har uppfattat som honom också – väl dock mera sällan i skog och mark.

Sedan får man väl hålla isär 1. vad man ser; 2. hur man tolkar det; och 3. hur andra (eller för all del man själv) har teoretiserat kring eller påstått saker om det man tolkar det som.

3 juni 2012, 22:30
Medlem
Dessa väsen är bara fragment av en större tro som tillåter många andliga väsen, http://sv.wikipedia.org/wiki/Asatro.
Att jämföra tron på Näcken med Jesus är som att jämföra Buddhismen med Gabriel.

4 juni 2012, 04:54
Medlem
Savanten Svante skrev:
Idag är det ingen som tror på de underjordiska, näcken, skogsrået osv. Folk tycker det är helt självklart, för sånna väsen finns ju naturligtvis inte!

Fel, min förra psykiater trodde på vättar, det var deras fel att jag hade krockat upplyste hon mig om, de var
arga för att man dragit nya E4 över markerna där de bodde och orsakade som hämnd trafikolyckor.
Det var ju jag som skulle vara tokig och få stöd av henne men jag blev något obekväm av situationen, sedan
försvann hon jag vet inte var hehe.... :01:

Hos psykosociala teamet på lokala HC fick jag rådet att plocka vissa örter i skogen och göra ett fotbad av dessa,
stoppade jag sedan fötterna i detta magiska fotbad skulle det bota alla! mina problem och sjukdomar, då gick
jag hem och åt Iktorivil. Psykosociala teamet är nu nedlagt. :|

Kanske har jag skrivit om det här förr, minns inte riktigt men tror det.

4 juni 2012, 07:55
Moderator
Min mellanstadielärare trodde på tomtar. Hon hävdade t.o.m. att hon sett dem. Seriöst alltså. Hon var inte en sådan som drog historier för barn utan att själv tro på dem.

4 juni 2012, 10:41
Medlem
För egen del "allt" svårare att tro på allsköns jävelskap som "fromma" kristna bankat in i min skalle :evil: vill inte förneka att det påverkar min värdegrund så till den milda grad att jag hukar mig och grinar illa om jag försöker göra mig lustig över den kristna "gujjamujjan".

* Besvärjer mig "tourettigt" med hädiska mantran *

Är dock ändå religionshistoriskt intresserad :)

Tomtar & troll, Huldror, Bäckahästar, m.m är de enda kulturbärande symboler som får en stimulerande betydelse för mig, till att fungera som ställföreträdande "skyddsänglar" mot fundamentalistiska sekteristers (ibland nog så patriarkalt fascistiska) "övergrepp", men som även new age innehåller en hel del övrigt att önska av skadeverkande ideer med allt det jäkla"mediahypade" och kommersiella paranormaliserandet av andeväsen, amuletter, och att med slagruta söka vatten, guld, currykryss och hartmannlinjer ... så är det just new age jag har väldigt lätt att försvara mig mot :D är alldeles för vetgirig för att ta till mig något som mest liknar ett hopkok av skenheliga reliker ...

Visst det ockulta behovet kan vara lika för både helgon och jordandar, när vi får oväntat besök ...

4 juni 2012, 12:06
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.