Re: Seriös fråga om "folktro" vs religion
För egen del "allt" svårare att tro på allsköns jävelskap som "fromma" kristna bankat in i min skalle
vill inte förneka att det påverkar min värdegrund så till den milda grad att jag hukar mig och grinar illa om jag försöker göra mig lustig över den kristna "gujjamujjan".
* Besvärjer mig "tourettigt" med hädiska mantran *
Är dock ändå religionshistoriskt intresserad
Tomtar & troll, Huldror, Bäckahästar, m.m är de enda kulturbärande symboler som får en stimulerande betydelse för mig, till att fungera som ställföreträdande "skyddsänglar" mot fundamentalistiska sekteristers (ibland nog så patriarkalt fascistiska) "övergrepp", men som även new age innehåller en hel del övrigt att önska av skadeverkande ideer med allt det jäkla"mediahypade" och kommersiella paranormaliserandet av andeväsen, amuletter, och att med slagruta söka vatten, guld, currykryss och hartmannlinjer ... så är det just new age jag har väldigt lätt att försvara mig mot
är alldeles för vetgirig för att ta till mig något som mest liknar ett hopkok av skenheliga reliker ...
Visst det ockulta behovet kan vara lika för både helgon och jordandar, när vi får oväntat besök ...