Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Längtar du efter västvärldens fullständiga kollaps? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Längtar du efter västvärldens fullständiga kollaps?
Jag gör det. Jag längtar tills västerlandets staters ekonomi faller samman och enda sättet att resa sig är att leva enkelt, konsumera minimalt och istället för att starta reklambyråer och serviceföretag leva i harmoni med naturen.

För Hitler manifesterades liberalismen genom judarna. De var enligt honom de ytterst ansvariga. Han hade en hel del poänger. För mig har liberalismen många ansikten. Jag hatar liberalismen av hela min själ.

14 april 2011, 09:23
Medlem
Inlägg Re: Längtar du efter västvärldens fullständiga kollaps?
Starta en slagsmålsklubb?

Det ligger något i vad du säger även om det skulle vara så att du bara spelar en roll nu. Hur ska vi annars kunna komma tillrätta med de växande klyftorna mellan rik och fattig? Hur ska vi annars kunna fördela de enorma resurser som finns låsta hos enskilda privatpersoner? Är total revolution det enda sättet?

14 april 2011, 10:25
Medlem
  • Människorna är alldeles för formbara och benägna att anpassa sig till gruppen.
  • Människorna är alldeles för benägna att överleva till varje pris.
  • Människorna är alldeles för benägna att samla på sig saker.

14 april 2011, 10:45
Medlem
Den dagen är nog samma som internet släcks ner så visst, då får jag en anledning att gå från datorn ett tag.

14 april 2011, 11:24
Medlem
Civilisationers fall har ju hänt förr, och tagit sig ganska olikam uttryck. Det behöver inte gå speciellt dramatiskt till egentligen, det är främst när en civilisation utplånar en annan som det blir snabba brutala förändringar. Roms fall upplevdes vad jag förstått på de flesta håll inte som någon dramatisk förändring, handeln och kommunikationen med resten av imperiet minskade sakta och så småningom fanns inget imperium kvar. Jag är inte så väldigt insatt i det dock, jag har fått den uppfattningen från skönlitteratur. Rom gick under på grund av inre snarare än yttre påfrestningar och det får man väl förmoda är vad som händer med den här globala civilisationen. Å andra sidan är vi mycket mer beroende av handeln för direkta livsnödvändigheter, än vad någon annan civilisation varit.

Men jag ser förstås flera rätt behagliga undergångsscenarion. Alla möjligheter är inte behagliga dock.

14 april 2011, 11:27
Medlem
Ja jag önskar en fullständig kollaps. Snackade om det i går kväll faktiskt. Vi är nog rätt många därute som ser fram emot en drastisk förändring där det inte hjälper att vifta med klatschiga loggor och kreditkort.

Kommer de lydiga passiva grönsakerna kunna stå emot oss arga uppeldade köttstycken när kollapsen kommer? Vi som tröttnat på att hunsas och byggt upp starkt samhällshat som bara är redo att triggas?

14 april 2011, 12:06
Medlem
Man har ju funnit en korrelation med kollapser och långvariga väderfenomen.
När maten tar slut så börjar människan att strida om gränserna.

Idag så läser vi om oil peak och fosfor peak på det här har vi den globala svägningen "uppvärmningen"

Så den nuvarande civilisationen går mot sitt slut.
Och självklart önskar jag att det händer snart. För miljöns skull.

14 april 2011, 13:35
Moderator
Ja, jag säger då det. Kokettera med att man längtar efter en kollaps som man själv med stor sannolikhet blir ett av de första offren för.

14 april 2011, 15:18
Medlem
Zombie skrev:
Ja, jag säger då det. Kokettera med att man längtar efter en kollaps som man själv med stor sannolikhet blir ett av de första offren för.

Jag tror det är tvärtom.
I dagens samhälle med allt vårt överflöd behövs inte vi udda.
Försvinner överflödet så kommer vi att få ett värde. Med ökat värde blir vi mer accepterade för de vi är.

14 april 2011, 15:22
Moderator
Det kan du säga om du känner dig arbetsför och har försörjningsvägar på lut. Jag och många andra är inte arbetsföra och Guldhamster (som startade tråden) verkar inte ha trampat ur barnskorna.

14 april 2011, 15:41
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.