I kutterspån ska det tydligen finnas terpentin då det oftast är gjord av barrträd. Nu råkar det vara så att spån är just det de flesta använder till sina husdjur (även jag). Men trots detta är det inget som folk tar upp, det är endast bland "råttfolket" som de tar upp ämnet, och är väldigt noga med att inte använda. Hur kommer det sig egentligen? Alla andra husdjur borde väl vara exakt lika mottaglig mot det? Eller är det större chans att just råttor får cancer? Även vi människor som bor med husdjuren borde väl få cancer isåfall? Varför pratas det bara om gällande råttor?
Spånet är dammigt och irriterar flera råttors ögon/näsa men hur kommer det sig att andra djur inte är lika påverkade? Jag hör nästan aldrig talas om hamstrar eller gerbiler som irriteras i ögon/näsa av det. Eller blir dom inte lika påverkade av spånet?
När de andra djurägarna klagar på det handlar det oftare om att det är dammigt, eller sprider sig lätt runt i huset osv. Konstigt? Till gerbiler verkar spån vara det mest rekommenderade då det är billigt och lätt att bygga bo i, gerbilerna gräver då gångar i spånet och utsätts i så fall väldigt mycket för just terpentin (som tydligen är cancerframkallande?). Är dom immuna mot det eller? haha..
När människor får cancer verkar det ha ett mycket längre förlopp än smådjur. Vad beror det egentligen på? Är det just för att djuren endast lever i några få år, och att det därför "måste" utvecklas snabbare för att hinna ta död på djuret innan den får dö en naturlig död.
Annars hade man väl inte behövt forska om det eftersom djuret kan leva ett rätt bra liv trots cancer och med en normal livslängd. Ehm.. ops. Kom precis att tänka på att människor får behandling mot sin cancer - men inte djur (oftast). Vad tycker ni om det? Är det rätt eller fel? Jag förstår det lite, människor verkar inte må så bra när dom får olika behandlingar mot cancer och smådjur lever som sagt ofta väldigt kort.. dom kan inte veta att man gör det för deras egen skull. Känns lite dumt att operera bort en tumör på ett djur när det förmodligen bara är jobbigt för djuret osv.
Tycker ni det är rätt att använda spån eller inte? Jag har för mig att terpentin är rätt flyktigt, och att det försvinner väldigt snabbt, tvivlar på att det finns särskilt mycket i buren. Jag ska själv bara använda upp den enorma säcken med spån som jag hade till kaninen förut men sedan ska jag testa lite andra material att ha i botten. Ska bli intressant. Men jag kommer förmodligen inte undvika spån just på grund av cancerrisken utan för att jag vill testa vad som är bäst. Jag tror inte riktigt på det där med cancer, eller klart jag tror på det. Men hur stor är chansen? Råttor verkar rent allmänt ha en massa sjukdomar.. det beror säkert på något annat.