Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
En ny framtid religiöst styrd? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg En ny framtid religiöst styrd?
Ja blir det så? Är religös extremism på frammarch? Jag tycker det känns så att man då och då
läser om den ena religiösa dårskapen efter den andra. Om jag leker vidare med tanken så infinner
sig frågan, börjar fler och fler människor fullständigt tappa tron på politiken? Vi har sett hur kommunismen
har misslyckats, vi ser att kapitalismen också verkar vara ett misslyckande för fler och fler människor.
Om ett system misslyckas och försätter större delen av en befolkning i problem/missär så faller det
förr eller senare, finns hur många exempel i historien som helst.
Men det jag vill komma fram till är vad kommer isf efter det samhällssystem vi lever i nu? Något jag
skulle kunna tänka mig är att, precis som redan skett i några länder, ett religiöst styrt samhälle kommer
att vara den starkaste kandidaten att ta över, och om vi då håller oss till västvärlden eftersom jag tror
att historiska och kulturella aspekter kommer att dra naturliga gränser för hur den globala makten
skulle delas upp mellan de största religionerna.
Kommer väst styras av påven där han sitter i Vatikanstaten med fingrarna på knapparna till missilerna?
det är ju katolicismen som är den största religionen. Eller är det i USA det kommer att hända först?
där finns det ju många "exotiska" kristna inriktningar som gärna skulle ta chansen även om de måste
bilda många oheliga allianser(kul va :D ) för att styra landet, exempel på stollerier finns här:
http://www.yourlife.nu/time/kyskhetstrenden-purity-balls .
Och skulle det kapitalistiska systemet kollapsa i USA så klarar sig inte Europa heller från kollaps, eller
tvärt om.
Visst det kanske verkar långsökt men tänk på, att när en människa har blivit fråntagen allt, så söker hon
sig ofta till religionen hur mycket ateist hon än var tidigare, inte alla, men den stora massan.
Det händer saker i sydeuropa, massdemonstrationer i många länder, länder på väg mot konkurs, lägg
till de följder som miljöförändringarna kommer att ha inom 10-20 år då börjar det bli tufft(även globalt).
I mellanvästern i USA syns det redan kraftig påverkan i jordbruket.
Om man lägger ihop alla pusselbitar, många fler än min lilla tankelek här, kan det vara början på en
kollaps av ett system, och början på en ny stor västunion styrt av ett totalitärt kristet ledarskikt inom
överskådlig framtid?

14 maj 2012, 13:01
Medlem
Inlägg Re: En ny framtid religiöst styrd?
Det är en backlash mot moderniteten, den förutsades redan för länge sedan. Den kom ganska plötsligt i arabvärlden så man kan ju hoppas att den kan upphöra lika plötsligt. I USA är det mer tveksamt då det är svårt att se att det landet skulle ha någon ny storhetstid framför sig. Arabvärlden har ju alla möjligheter att gå igenom en storhetstid på samma sätt som västvärlden gjorde efter andra världskriget. De har nämligen de demografiska förutsättningarna vilket tycks vara det avgörande för att ha en period av extremt snabb utveckling. Naturvetenskap tenderar att tränga undan religion oavsett om den nödvändigtvis måste stå i konflikt med den, eller ej. Den levererar ju fysiska bevis på att människans förnuft kan leverera sånt religionen aldrig kunnat. Industriell utveckling och vetenskaplig utveckling, som hänger ihop, kan därför ge upphov till att religionen blir både tamare och mindre populär. Iran är nog det land som har bäst förutsättningar, de intellektuella där tenderar att vara ganska religionsfientliga, det är därför exiliranier är så extremt överrepresenterade i västerländsk högre utbildning. Det är mer de obildade massorna på landsbygden som håller regimen uppe.

15 maj 2012, 13:14
Medlem
Inlägg Re: En ny framtid religiöst styrd?
Man måste skilja på sund kritik av moderniteten från t.ex. miljörörelsen, som har en vilja att göra en bättre värld där man övergår i något nytt tillstånd efter moderniteten eller nåt åt det hållet, från de religiösa troglodyterna som bara vill riva ner och förstöra, skjuta alla grupper de inte gillar etc.

15 maj 2012, 13:20
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.