En ny framtid religiöst styrd?
Ja blir det så? Är religös extremism på frammarch? Jag tycker det känns så att man då och då
läser om den ena religiösa dårskapen efter den andra. Om jag leker vidare med tanken så infinner
sig frågan, börjar fler och fler människor fullständigt tappa tron på politiken? Vi har sett hur kommunismen
har misslyckats, vi ser att kapitalismen också verkar vara ett misslyckande för fler och fler människor.
Om ett system misslyckas och försätter större delen av en befolkning i problem/missär så faller det
förr eller senare, finns hur många exempel i historien som helst.
Men det jag vill komma fram till är vad kommer isf efter det samhällssystem vi lever i nu? Något jag
skulle kunna tänka mig är att, precis som redan skett i några länder, ett religiöst styrt samhälle kommer
att vara den starkaste kandidaten att ta över, och om vi då håller oss till västvärlden eftersom jag tror
att historiska och kulturella aspekter kommer att dra naturliga gränser för hur den globala makten
skulle delas upp mellan de största religionerna.
Kommer väst styras av påven där han sitter i Vatikanstaten med fingrarna på knapparna till missilerna?
det är ju katolicismen som är den största religionen. Eller är det i USA det kommer att hända först?
där finns det ju många "exotiska" kristna inriktningar som gärna skulle ta chansen även om de måste
bilda många oheliga allianser(kul va
) för att styra landet, exempel på stollerier finns här:
http://www.yourlife.nu/time/kyskhetstrenden-purity-balls .
Och skulle det kapitalistiska systemet kollapsa i USA så klarar sig inte Europa heller från kollaps, eller
tvärt om.
Visst det kanske verkar långsökt men tänk på, att när en människa har blivit fråntagen allt, så söker hon
sig ofta till religionen hur mycket ateist hon än var tidigare, inte alla, men den stora massan.
Det händer saker i sydeuropa, massdemonstrationer i många länder, länder på väg mot konkurs, lägg
till de följder som miljöförändringarna kommer att ha inom 10-20 år då börjar det bli tufft(även globalt).
I mellanvästern i USA syns det redan kraftig påverkan i jordbruket.
Om man lägger ihop alla pusselbitar, många fler än min lilla tankelek här, kan det vara början på en
kollaps av ett system, och början på en ny stor västunion styrt av ett totalitärt kristet ledarskikt inom
överskådlig framtid?