Re: Dagens smaklösaste: Uteliggarlakan 700 kr!
Kallar NK:s ”uteliggarlakan” för ett hånDet finns olika sätt att hjälpa hemlösa i kylan.
På NK säljs designade påslakan med hoptejpade kartonger som motiv för att skapa medvetenhet om hemlösas situation.
Ett stenkast därifrån samlar Christina Grace, 22, in filtar under parollen "Det är kallt som fan, skänk en filt!"
I söndags skrev Aftonbladet om lyxvaruhuset NK:s bespottade kampanj "Design with a conscience" – påslakan för 700 kronor med hoptejpade kartonger som motiv säljs för att skapa medvetenhet om hemlösas situation.
Bara ett stenkast från NK, bakom ett bord på Sergels torg, står Christina Grace, 22, och hennes pojkvän Godwyll Osei Amoako, 24, och samlar in filtar, jackor, skor, vantar, halsdukar och tröjor till hemlösa under parollen "Det är kallt som fan, skänk en filt!" på onsdagskvällen. Efter bara några minuter tornade en mindre kulle upp sig mot Kulturhusets fasad.
– Det går jättebra. Det har redan kommit in mycket mer än vi vågat hoppas på, säger Christina Grace när insamlingen har pågått i ett tiotal minuter.
"Har ändå skaffat barnvakt"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14341371.abEn av de som kommer fram till bordet på Sergels torg är 25-åriga Madeleine Gustavsson, som lämnar in ett duntäcke, en stor ulltröja, handskar och mössor.
– Kan jag hjälpa till med något? Jag har ändå skaffat barnvakt för att komma hit i kväll, säger hon.
– Det känns som att de får ihop ganska mycket, och de är bara två personer, så om de behöver hjälp med att dela ut grejerna ställer jag gärna upp. Jag tycker att det är ett fantastiskt initiativ.
Spred sig till 12 000Termometern visar fem minusgrader på måndagskvällen, och det är en rå kyla som tränger sig in genom klädlagren.
– När jag och min pojkvän hade läst om alla som dött i kylan i Ukraina fick vi båda samma känsla: vi måste göra någonting, vi kör en insamling, om det så kommer en, tre eller hundra personer, säger Christina Grace.
Så hon startade ett Facebook-event och skickade ut det till sina cirka 600 vänner. Nästa dag hade det spritt sig till 12 000 personer.
"Hemskt och omänskligt"– Det finns jättemånga som hjälper hemlösa, som tar in kläder, som delar ut mat och så vidare. Vi kände bara att vi vill göra något för de som kanske inte känner till olika härbärgen, som kanske inte kan ta sig dit. Därför vill vi dela ut det här personligen, säger Christina Grace, och fortsätter:
– Vår plan är att ta en runda i stan och se om vi kan hitta folk som behöver. Vi kommer att ta en del i bilen och åka runt på tåg och så där.
Om NK:s kampanj säger hon:
– Jag tycker att det var hemskt och omänskligt, ett hån. De har ingen sympati för människor som har det svårt.