Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
VARFÖR gör min katt som i Hönan Agda? 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg VARFÖR gör min katt som i Hönan Agda?
Min ena katt, en kastrerad hankatt (senior vid det här laget), har en konstig hang-up. Han smyger sig försiktigt på min andra katt (en kastrerad honkatt) och sätter tänderna runt en pälstest som han sedan drar ut. Kommer han undan med det, gör han om det. Han gjorde likadant på min första kattdam.

När jag var gravid slet han ut testar ur sin egen päls så att han fick kala fläckar, men det har han helt slutat med sedan länge. Veterinären ville ge honom psykofarmaka då, men jag skämde bort honom istället. Jag kan mycket väl förstå beteendet då, men varför kan han inte låta bli att göra det på andra katter när de ligger och sover. Får han någon kick av att kapa den lock av dem medan de sover? Gillar han känslan när hårrötterna ger efter? Var han nakenkatt i ett tidigare liv? Eller vad? Jag kan inte koppla det till otrygghet, för det sker när relationerna mellan katterna är bra så att han får komma nära. Det ser ut som om han ömt tänker tvätta den andra katten, eller nosa, så jag hinner inte hindra honom. Och det är som att han inte kan behärska sig - han bara måste. Har han OCD, eller?

4 februari 2012, 17:04
Medlem
Inlägg Re: VARFÖR gör min katt som i Hönan Agda?
Incognita skrev:
Min ena katt, en kastrerad hankatt (senior vid det här laget), har en konstig hang-up. Han smyger sig försiktigt på min andra katt (en kastrerad honkatt) och sätter tänderna runt en pälstest som han sedan drar ut. Kommer han undan med det, gör han om det. Han gjorde likadant på min första kattdam.

När jag var gravid slet han ut testar ur sin egen päls så att han fick kala fläckar, men det har han helt slutat med sedan länge. Veterinären ville ge honom psykofarmaka då, men jag skämde bort honom istället. Jag kan mycket väl förstå beteendet då, men varför kan han inte låta bli att göra det på andra katter när de ligger och sover. Får han någon kick av att kapa den lock av dem medan de sover? Gillar han känslan när hårrötterna ger efter? Var han nakenkatt i ett tidigare liv? Eller vad? Jag kan inte koppla det till otrygghet, för det sker när relationerna mellan katterna är bra så att han får komma nära. Det ser ut som om han ömt tänker tvätta den andra katten, eller nosa, så jag hinner inte hindra honom. Och det är som att han inte kan behärska sig - han bara måste. Har han OCD, eller?

Tycker att det låter som någon olat han lagt sig till med, hade det varit en honkatt som varit brunstig
och träffat en kastrerad hankat som inte förstått vad hon ville så är det inte ovanligt att honkatten
biter hankatten hårt vid svansroten(enligt vår veterinär).
Utan att vara dum eller elak, kanske din katt är gay? :?

4 februari 2012, 17:20
Moderator
Fast han bits inte, och det är inte vid svansroten. Han greppar försiktigt en pälstuss mellan tänderna och drar den rakt ut, och med en besynnerlig min. Skuldmedveten?

4 februari 2012, 17:22
Medlem
Jag vet att det finns djurpsykologer men inte vart.

4 februari 2012, 17:25
Moderator
Alltså, det ser verkligen ut som att han njuter av det, men kattdamen blir förstås väldigt sur. Och det är så synd, för då kan hon inte slappna av när han är i närheten. På något sätt måste jag få honom att respektera hennes gränser.

Min förra kattdam älskade att slita tussar ur t.ex. fårskinnstofflor. Det verkade vara väldigt lustfyllt på ett liknande sätt (hon kunde hänge sig åt en toffla eller en leksaksmus på natten, och på morgonen låg där bara en stor prydlig hög med fluff; likadant var det med toapappersrullar). Jag kanske får köpa fårskinn åt honom? En rovdjursinstinkt som hamnat fel p.g.a. domestisering?

4 februari 2012, 17:30
Medlem
Fast nu när jag tänker efter låter det faktiskt som att han är understimulerad, såg
ett djuprogram på tv och där visade dom ett sådant typexempel.
Dom fick skaffa såna där katt klättringsleksaker och bygga små katt "stegar" så att han
kunde klättra upp lite här o där.
En katt vill dessutom gärna ha ett högt ställe att ta sig till som han kan känna trygg
och vila i lugn och ro. katters Naturliga viloplatser är högt upp så att dom kan ha koll
på läget och kunna sticka iväg om det skulle behövas.

4 februari 2012, 17:35
Moderator
Jag har en sådan ställning från golv till tak, med avsatser på, och han älskar den. Men du har nog rätt, det är nog det. Den andra katten vill inte leka med honom. Det ville inte min första heller. Och jag aktiverar honom alldeles för lite. Ute är det för kallt för att han skall tycka att det är roligt. Faktiskt leker han med min sons av plusplus hembyggda bayblades, och gör rastlösa tjurrusningar fram och tillbaka. Tack! Han behöver lite utmaningar!

4 februari 2012, 17:44
Moderator
Det ultimata vore ju att få min son att aktivera honom, så är han också aktiverad och slipper vända upp-och-ned på hela lägenheten. Frustrerande nog så har han dock inte riktigt den där lyhördheten för tempo och rytm och samordning av uppmärksamhet för att få med sig en katt.

4 februari 2012, 17:51
Moderator
Jag har varit så fokuserad på att skapa trygghet hemma, efter att ha tagit hand om en övergiven vuxen katt, att jag inte har tänkt på det där med stimulans. Jag har mest lugnat.

4 februari 2012, 17:53
Medlem
Tror inte det är fortplantnings relaterat när det rör en kastrerad katt.

Samt att dra loss pälsen låter som ett jaktbeteende. Det är steget efter de fällt sitt byte. Att plocka fågeln.
Går säkert att bota genom att köpa lite möss från djuraffären.

Du kan ju lära sonen hur man gör en kattleksak.
En enkel är att vika ett papper som ett dragspel, knyta ihop på mitten med änden av ett snöre.
Sedan håller han i andra änden och med ryck simulerar ett bytesdjur.

4 februari 2012, 17:56
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.