Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Tips på plastbyttor som tål att diskas, mikras och frysas? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Tips på plastbyttor som tål att diskas, mikras och frysas?
Jag har börjat fundera på om det är så bra i längden att mikra mat i begagnade plastburkar som gamla glassbyttor och liknande, med tanke på eventuella onödiga, extra ämnen som då tillsätts min mat!?

Har ni några tips på bra plastburkar, gärna i portionsstorlek, som tål att diskas, mikras och frysas utan att fälla ut potentiellt skadliga ämnen (eller åtminstone i minimal mängd)?

24 januari 2012, 18:20
Moderator
Inlägg Re: Tips på plastbyttor som tål att diskas, mikras och frysas?
På större ICA-butiker (Kvantum och Maxi) säljs sådana som skall funka för de ändamålen, men hur det är med skadliga ämnen vet jag inte. Jag brukar alltid använda porslin eller glas i mikron.

24 januari 2012, 19:08
Medlem
Jo, glas och porslin är förstås ett alternativ, men jag vill gärna kunna ha dem både i frys och mikro och ibland också direkt från det första till det andra. Jag har märkt att porslin och glas tar upp mer av omgivningens temperatur, vilket inte plast gör på samma sätt, vilket gör det skönare att hantera för händerna.

24 januari 2012, 19:45
Medlem
Incognita skrev:
På större ICA-butiker (Kvantum och Maxi) säljs sådana som skall funka för de ändamålen, men hur det är med skadliga ämnen vet jag inte.

Okej, jag får ta och kolla på dem: Tack för tipset (eller så äter jag mer glass och chansar ;) ).

20 februari 2012, 03:38
Medlem
Jag får väl googla lite själv också. Tupperware ska vara bra har jag hört.

20 februari 2012, 03:44
Medlem
En ganska inofficiell källa, men kan väl ge en fingervisning i alla fall:
http://www.matforresultat.se/2011/02/20/matnyttigt-om-matlador-del-1/

Citera:
En del oroar sig över att de plastlådor de använder som matlådor ska “läcka” farliga ämnen in i maten. De senaste åren har exempelvis ämnet bisfenol-A (Bisphenol-A på engelska, i båda fallen förkortat BPA) som förekommer i vissa typer av plast varit på tapeten. Inom EU och även i Kanada är det numera förbjudet att använda plast som innehåller BPA till nappflaskor. Det är framför allt foster, bebisar och barn som anses löpa risk, eftersom utvecklingen av hjärnan och andra organ eventuellt kan påverkas negativt. Man har också sett att BPA stör hormonbalansen. På vissa håll får BPA över huvud taget inte användas i produkter menade för barn, som leksaker, barnmöbler och liknande.

Just bisfenol tycks mest vara skadligt för barn.

Citera:
BPA används fortfarande i flera olika plastprodukter för vuxna, exempelvis på insidan av vissa livsmedelsförpackningar, i vattenflaskor, sportutrustning samt i medicinsk utrustning. Än så länge krävs ingen särskild märkning av plast om innehåller BPA men för den som vill undvika ämnet kan det vara bra att känna till att man kan kika på återvinningssymbolen för plastföremålet för att viss information. Återvinningssymbolen ser ut som en triangel bestående av tre pilar. Om siffran som står inuti denna triangel är 1, 2, 4, 5 eller 6 så är det högst osannolikt att plasten innehåller BPA.

Citera:
Om du har en plasttyp som läcker, så kan den göra det i skadlig utsträckning först om du förvarar mat i en sådan låda i rumstemperatur i flera veckor.

Coop ska enligt uppgift sälja byttor av Hammarplast, vilka ska klara allt det som jag vill att de ska klara.

20 februari 2012, 03:58
Medlem
De glassbyttor som jag använder för närvarande innehåller troligen inte bisfenol i alla fall (enligt ovan).

20 februari 2012, 04:01
Medlem
Mina byttor är tillverkade av polypropylen.

http://www.msr.se/sv/Service/Vanliga-fragor/Fragor/Atervinningssymboler-pa-plaster/

http://www.plastipac.se/material.htm

Citera:
PP POLYPROPYLEN
En sk polyolefin utvinnes från olja och består av kol och väte. Inga skadliga ämnen avges vid deponering. Vid fullständig förbränning avges ej giftiga gaser samt vatten och koldioxid. Mycket energikrävande framställningsprocess. Ej självslocknande vid brand. Återvinningsbar.
PP, polypropylen, är även den en olefinplast. Den är hård och har god hållfasthet. PP blir spröd vid kyla och brinner lätt, men kan efter behandling av tillsatser anpassas till olika ändamål. PP lämpar sig väl för tillverkning av pärmar och mappar genom sina goda "gångjärnsegenskaper". Trycktekniker som tillämpas för tryck på produkter tillverkade i PP är blind- varmpräglings- screen- och, efter förbehandling, också offsettryck.

20 februari 2012, 04:07
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.