Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Diagnosernas dimridåer 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Diagnosernas dimridåer
Sjukt samhälle eller sjuk individ?

http://www.yelah.net/opinion/signerat/diagnosernas-dimridaer

13 december 2011, 12:10
Medlem
Inlägg Re: Diagnosernas dimridåer
Citera:
Sverige är ett av världens rikaste länder. Det finns miljarder och åter miljarder kronor där ute.

Det enda hindret är att de finns i kassakistorna hos riskkapitalbolagen, hos aktieägarna, hos bankerna och hos elbolagen, för att nämna några, istället för hos förskolor, skolor och sjukhus. Så - vad gör vi åt den saken?
Går till apoteket o köper concerta.

13 december 2011, 12:16
Medlem
Savanten Svante skrev:

Mycket bra artikel! Den lyfter fram viktiga sanningar som drunknat i individualismens träskmarker.

Att göra individen till ett problem, diagnosticera och placera i det allmänna överskottet är billigare än att ta tag i samhällsproblemen och stoppa råkapitalismens ödeläggande av planeten.

Fler aspekter: den jord vår gröda växer i är förgiftad av konsgödsel, utarmad och påverkad av gifter på många sätt. Maten vi äter och kanske sätter i micron är inte frisk. Alltså blir inte vi det heller. Brister uppstår och skador. Vi är en del av den förgiftade planet vi lever på så det är inte konstigt om våra hjärnor blir rubbade.

Hur som helst, så är orsakerna många. Att inte få bekräftelse i stora barngrupper; detta har jag grubblat på. Vad blir det av dessa spädbarn när de blir stora? De som speglat sig i ingens ögon. De ser väl bara tomhet? Hur kan de bli riktiga människor. Men datorer får de ju tidigt att stirra in i, vid 3-årsåldern. Vad blir de då som vuxna? Robotar? Eller patienter med multidiagnoser?

13 december 2011, 21:50
Medlem
Själv är jag kritisk.
Första larmklockan plingade på det här:
Citera:
förskolan och skolan ser en chans att få mer resurser och läkemedelsbolagen gnuggar händerna. För det är de som tjänar stora summor på all medicin.
Scientologipropaganda.

Sedan fortsätter det med:
Citera:
Karin Johannisson efterlyser andra förklaringsmodeller till avvikande beteenden än biologiska. Hon menar att de biologiska förklaringarna slår ut alla andra förklaringar och därmed andra behandlingar och lösningar.
Det luktar Kärfve lång väg.

Även föraktet visar sig:
Citera:
- De (barnen) lägger diagnosen som ett raster över hela sin identitet och kommer att förstärka de delar av sin individ som svarar just mot den här diagnosen,
Det hon beskriver är ju när nydiagnostiserade lär sig att växa i sin egen personlighet. Det är inget dåligt.

Jag ser nog den här "professorn" som ev ulv i fårakläder.
Må Xenu kasta ner avskrädet i en vulkan.

13 december 2011, 23:58
Moderator
Hm... Mitt intryck från Karin Johannissons tidigare produktion är att hon är betydligt mer nyanserad än så. Jag utesluter inte att hennes resonemang har förenklats kraftigts och reducerats till svartvitt tänkande av en rubrikhungrig journalist.

Annars blir jag besviken. :( Och i så fall skulle jag önska att hon tillämpade sin egen kritiska granskning på den diskurs hon själv blivit en del av.

14 december 2011, 03:09
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.