Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Vad är arbetslösheten? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Vad är arbetslösheten?
Läste lite här om arbetslöshet
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet/
Då hamnar siffran på lite drygt 7%, men här inkluderas ålderspensionärer och studenter som arbetslösa.

Men här är en siffra där de båda grupperna exluderas, då borde siffran bli lägre, men hamnar på 18,7%
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Utanforskapet/

Vad är arbetslösheten räknat på personer som står arbetsmarknaden till förfogande, men ändå inte har jobb?

10 december 2011, 17:06
Medlem
Inlägg Re: Vad är arbetslösheten?
Den första siffran är folk som söker jobb men inte har något. Det är den vanliga definitionen av arbetslöshet och inkluderar vissa pensionärer och studenter (de som söker jobb). Den andra siffran är alla som inte är ålderspensionärer, anställda eller studenter.

10 december 2011, 17:16
Medlem
Yetin skrev:
Den första siffran är folk som söker jobb men inte har något.
Nej för den inkluderar studerande som inte söker jobb.
Och den inkluderar pensionärerna i åldrarna 65-74 år.

Jag vill helt enkelt veta hur många som är redo att ta ett jobb. Dvs så som jag definierar en arbetslös.

10 december 2011, 19:12
Medlem
Ufo skrev:
Yetin skrev:
Den första siffran är folk som söker jobb men inte har något.
Nej för den inkluderar studerande som inte söker jobb.
Och den inkluderar pensionärerna i åldrarna 65-74 år.

Jag vill helt enkelt veta hur många som är redo att ta ett jobb. Dvs så som jag definierar en arbetslös.

Nej, den inkluderar enbart de studenter som uppfyller villkoren för att vara arbetslösa, dvs att de är redo att börja jobba och att de söker jobb. Samma med pensionärer upp till 74. De som inte är vare sig sysselsatta eller arbetslösa ingår inte i arbetskraften och räknas därför inte med.

Citera:
Med arbetskraften menas personer som antingen är arbetslösa eller sysselsatta mellan 15-74 år. I arbetskraften ingår inte till exempel hemarbetande eller långtidssjuka. Dessutom ingår inte studerande om de inte faller in i kategorin att de är beredda att ta ett jobb och aktivt söker arbete.

10 december 2011, 19:28
Medlem
My bad...

Jag missade ett "inte". :oops:

10 december 2011, 19:40
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.