Jag ser tio mänskor som går in i ett och samma hus Och var och en har mindre utstrålning än mörkerrumsljus Och alla ska de slösa bort ett helt kvartal ihop Med nio andra stolpskott i nåt media-scoop Där själva pointen är ett stort offentligt Ingenting Och själva Ingentinget är i sig en happening Vem kastar solidariskt bort sitt liv att titta på? Jo, dom jag är dömd att aldrig någonsin förstå mig på
Säg mig vem som anser att Carl Bildt har nån slags sex appeal Vem som har river dance som ringsignal till sin mobil Och vem som köper sån där färdighackad djupfryst lök Och vem som ser te med kaffesmak och genast tänker "Köp!" Vem dricker läskedryck som har saltlakritssmak? Vem står och köar för att komma in på Doktor Albans hak? Det måste finnas en massa mänskor som vill ha det så Som jag är dömd att aldrig någonsin förstå mig på
Låt mig ägna mig en liten stund åt statistik Så ta en nyårskö i nån stor systembutik Då borde ju någon i den veta om hur strypsex är Och nån önskar mest av allt just att den visste det Nån tycker Scandia-cheferna har fått korrekt betalt Och nån äger den där boxen med Ledins kompletta åttiotal Nån annan har just köpt en löjlig pryl man just har skrattat åt Som jag är dömd att aldrig någonsin förstå mig på
Vem köper tyska schlagers när man gör reklam för det? Vem ser på usla filmer bara Britney Spears är med? Vem spelar Smokie-låtar hemma när dom har partaj? Vem far till Götet för att se på Bingo Lotto live? Vem tycker Michael Jackson var en man med klass och stil? Vem tar ett lån och smäller allting på en sprillans bil Som tappat halva värdet bara man kört därifrån? Jo, dom jag är dömd att aldrig någonsin förstå mig på
Vill man bli både stark och smal utan att göra nåt Så kan man köpa sig ett bälte ifrån TV Shop Och om man äter chips vid TVn och har detta på Blir man en tvättbrädesmodell, fast mera mätt och så Är detta skärp en form av raffinerat trolleri? Finns det nåt annat bälte man får större hjärna i? Finns det nåt sånt som funkar tänker jag beställa två För jag är dömd att aldrig någonsin förstå mig på
Men själv så sitter jag här stressad vid ett stökigt bord Med häcken i en vagn och ser på allt jag borde gjort På allt jag gjort försent och allt som skitit sig Som sann bohemia, en bön om disciplin i mig Det ligger dammråttor i kattstorlek i alla hörn Och klockan går och hinner säkert före mig till dörrn Och som en zombie utan egen vilja sitter jag Och tror att allt liksom ska ordna till sig själv en dag Så jag ser på dom som inte gör nånting där i sitt hus Jag tänker på sånt där tills natten gått och det blitt just Och sen har jag målat in mig själv precis i samma vrå Som dom som jag är dömd att aldrig någonsin förstå mig på