Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Våra ökande inkomstklyftor 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Våra ökande inkomstklyftor
Svenska Dagbladet (som kan vara en bra tidning om man typ undantar ledarsidan och har kompletterande nyhetskällor) inleder idag en artikelserie om Sveriges inkomstfördelning och utvecklingen i den. Den negativa utvecklingen, för oss som tror att fred förutsätter jämlikhet.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/inkomstklyftorna-for-stora-tycker-de-flesta_7177853.svd#article-comments

Några citat:
Anna Asker skrev:
Nyutexaminerade sjuksköterskor som ”vågar vägra under 24 000 kronor”. Vd:ar som kan få både 12 och 69 miljoner kronor i årsersättning. Barn som inte kan läsa vad som står på tavlan eftersom föräldrarna inte har råd med nya glasögon. Icabutiksägare som ger sig själva en månadslön på 400 000 kronor och en svensk som hamnar på listan över Storbritanniens rikaste.

Anna Asker skrev:
Personer med medelinkomster har fått 30–40 procent högre inkomst efter skatt, justerat för inflation, mellan 1991 och 2010. Den rikaste tiondelen har fått en ökning med 76 procent medan den fattigaste tiondelen bara fått en ökning med 7 procent.

– Det ställer till det för en del barnfamiljer när normaliteten flyttas uppåt. Även om de fattiga inte blivit fattigare så är det svårare att hänga med i det som anses vara självklart och normalt för alla andra. Vi har en alltmer konsumtionsbaserad vardag som gör att man måste ha vissa prylar, till exempel kunna kommunicera med jämnåriga via olika medier som kostar pengar, säger Tapio Salonen, professor i socialt arbete vid Malmö högskola.
Något att fundera över för den som tycker att våra fattiga är bortskämda, se på de fattiga i Kongo och så vidare.

Anna Asker skrev:
– Tränger vi ut människor så långt ut i marginalen att de upplever sig annorlunda så skapar det en svart ekonomi, kriminalitet och mycket annat. Det är mot den bakgrunden vi ska se hur det kommer sig att alla dessa bränder, vandalisering och ökad kriminalitet till stor del är koncentrerad till de fattiga förortsområdena i Sverige. Det finns ett väldigt tydligt samband, säger Tapio Salonen.
Och dito för invandrarhatarna. Man kan också gå till historien, eller till brantare och aggressivare klassamhällen som de anglosaxiska, för att se det. Däremot ger "ras" och "etnicitet" naturligtvis ett enkelt sätt för välsituerade att sätta sig på fattigare eller nykomlingar, precis som även det biologiska faktum att vi är två kön har gett oss en alltför enkel ursäkt för att bete oss orättvist hela historien igenom.

Anna Asker skrev:
Sverige är ett land med små inkomstskillnader jämfört med övriga världen, men samtidigt ett land där inkomstskillnaderna ökar snabbt. 73 procent tycker att inkomstklyftorna är för stora, enligt ISSP-studien 2009. Andelen missnöjda har ökat från 59 procent 1992 då frågan ställdes första gången.

Det är också fler jämfört med 1992 som anser att det finns starka motsättningar mellan rika och fattiga, 36 procent instämde i det påståendet 2009.

– Vi har under 30 år haft en ökad inkomstojämlikhet, oavsett konjunkturer och politiska majoriteter, och det är klart att det får ett långsiktigt genomslag. Debatten om ojämlikhet har blivit starkare under senare år. Vi bor alltmer uppdelat och folk har egna erfarenheter av att se skillnaderna, säger Tapio Salonen.

Anna Asker skrev:
I OECD-rapporten ”Divided we stand: Why inequality keeps rising” framgår att Sverige är ett av de länder där inkomstklyftorna har ökat mest.

– Man måste ha en del inkomstskillnader som visar att utbildning och hårt arbete lönar sig. Men den löneuppgång som skett i toppen i Sverige är väldigt kraftig och personligen tar jag mig friheten att ifrågasätta om de kraftiga inkomstökningarna behövs som incitament. Det är astronomiska belopp i företagens toppar. Jag har svårt att tänka mig att det ska behövas för att få arbetsuppgifterna gjorda på ett bra sätt, säger Anders Björklund.

Personligen tycker han att Sverige kanske gick för långt med inkomstutjämning på 1980-talet när skillnaderna var som lägst.

I modern tid var inkomstfördelningen som jämnast åren 1980 och 1981 och de relativa fattigdomstalen som lägst. Fyra procent av befolkningen hade då en inkomst under 50 procent av medianinkomsten.

– Då hade vi utjämnat på alla tänkbara sätt och det var otroligt höga marginalskatter. Men nu har vi kanske gått för långt åt andra hållet . Man måste vara väldigt observant på den utveckling vi har, säger Anders Björklund [, presenterad som professor i nationalekonomi vid Institutet för social forskning vid Stockholms universitet och en av författarna till rapporten Inkomstfördelningen i Sverige från Studieförbundet näringsliv och samhälle – Z:s anm.].

I den åsikten har han alltså sällskap av 73 procent av svenska folket. Så många anser att inkomstskillnaderna i Sverige är för stora. Det visar en internationell undersökning om social ojämlikhet, International social survey programme (ISSP). I den svenska delen av 2009 års undersökning, som genomförs av Sociologiska institutionen vid Umeå universitet, har drygt 1 100 svenska svarat på frågor.

Vilken inkomst man själv har påverkar synen på inkomstskillnader. Bland dem med inkomster under 20 000 kronor i månaden, samt i inkomstskiktet 20 000 – 30 000, instämmer 80 procent i att inkomstskillnaderna är för stora. Bland dem som tjänar över 40 000 kronor är det bara 30 procent som håller med.

7 maj 2012, 15:07
Medlem
Inlägg Re: Våra ökande inkomstklyftor
Något som jag tycker är riktigt sorgligt i Sveriges fall är att nuvarande regering faktiskt var
så ärliga att dom talade om för folket innan valet att så här skulle det bli, så de ljög ju inte
när det gäller detta iaf. Det sorgliga är att trots det så röstade folk på dem, egoismen segrade.
Fast dom före var ju klantarsel de med föresten...
Något jag skulle vilja se siffror på är om medel och låginkomsttagarna egentligen har tjänat
något på jobbskatteavdragen? Han Fredrik tjatar ju ständigt om att den lilla sköterskan har
fått fetare plånbok tack vare honom, det tror jag är lite ljug faktiskt. Med alla egenavgifter och
och annat som staten tidigare betalade med skattepengar för att jämna ut klassklyftorna har
försvunnit, och annat som nu alla får betala lika mycket för oavsett inkomst, har det blivit mer
eller mindre i plånboken för medel och låginkomsttagare? Jag har inga beräkningar på det men
jag misstänker att dessa grupper faktiskt gått back, men att dom inte kan räkna. Det skulle vara
väldigt intressant att veta oavsett oavsett vad man står politiskt sett, har någon sett sådana
beräkningar klistra gärna in en länk där det finns begripliga uträkningar!
Men det har ju faktiskt blivit billigare att dricka pilsner på krogen och pigan har gjort comeback
hos vissa, det är ju inte att förakta! ;)
Men inte fan tror jag att något blir bättre, spelar ingen roll vem som regerar och har sig, det är
trots allt "marknaden" som har makten och den är global, så det går åt helvete hur det än blir.

7 maj 2012, 20:03
Moderator
Inlägg Re: Våra ökande inkomstklyftor
Instämmer i stort sett. :(
För många häruppe har glömt hur det var att ha det djävligt och vad det beror på att inte de själva har det. Vi kanske måste hela vägen tillbaka igen.
Om miljön har tid med det.

Fler artiklar:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/man-kanner-sig-som-enskit_7179755.svd
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/sl-kort-ar-en-lyxvara-for-manga_7182881.svd

11 maj 2012, 01:43
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.