Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Högstadiet - Förjävligt för ALLA? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Högstadiet - Förjävligt för ALLA?
Jag hade ett snack med en gammal NT-polare om högstadietiden. Jag var aldrig accepterad i skolan, han var mer direkt mobbad (även om jag aldrig fattade det då).

Idag är han en rätt lyckad egenföretagare, och har träffat på några av sina gamla plågoandar. Det fascinerande är att min mobbade vän verkar ha lagt det där bakom sig, medan mobbarna har ältat och ältat och haft dåligt samvete tiotals år efter högstadiet.

I högstadiet slutar gamla regler att gälla när alla kommer in i puberteten. Man ska hitta sig själv, man ska hitta nya värderingar.

Är högstadiet skitjobbigt för ALLA?

Och om både mobbare och mobbad tycker att mobbing är jobbig, varför kan man inte stoppa den?

7 maj 2009, 10:33
Medlem
Inlägg Re: Högstadiet - Förjävligt för ALLA?
Savanten Svante skrev:
Idag är han en rätt lyckad egenföretagare, och har träffat på några av sina gamla plågoandar. Det fascinerande är att min mobbade vän verkar ha lagt det där bakom sig, medan mobbarna har ältat och ältat och haft dåligt samvete tiotals år efter högstadiet.

Det där finner även jag fascinerande.

Citera:
Och om både mobbare och mobbad tycker att mobbing är jobbig, varför kan man inte stoppa den?

Jag tror inte att sk "mobbare" generellt tycker att det är jobbigt att trakassera någon.
Att tro att man kan stoppa trakasserier i skolan, tycker jag spontant är naivt. Samtidigt borde vi alla inse att man måste göra något åt att så många mår så dåligt i skolan. Och det gäller ju inte bara ungarna, många lärare är ju skräckslagna över att gå till sitt jobb. (Min brors fd flickvän jobbade som elev-assistent i en skola, i ett helt vanligt svenskt medelklassområde, och berättade att det var vardagsmat att lärare blev kallade för jävla kärring etc.)

Personligen är jag övertygad om att det enda sättet att komma till rätta med problemen, är att faktiskt uppgradera värdet på skolarbetet. Att vara elev och gå i skolan ska vara lika mycket värt som att arbeta. Samma regler som gäller på en vanlig arbetsplats måste gälla även i skolan. Som det är idag, så är barn som faller offer för misshandel på sin arbetsplats fullkomligt rättslösa. Det är ju knappast ok att som vuxen på jobbet få ett knytnävsslag i magen av en kollega, då kallas det för misshandel, och får allvarliga konsekvenser för gärningsmannen. Händer det i skolan, så kallas det för "mobbning", och är ju iofs lite trist, men sånt som händer.

Misshandel i skolan borde bestraffas med avstängning, för äldre ungar skulle samhällstjänst också kunna vara något. Och ska det flyttas på någon, så är det ju rimligen inte den som blivit trakasserad eller misshandlad, utan gärningsmannen.

7 maj 2009, 20:42
Medlem
Folivora skrev:
Personligen är jag övertygad om att det enda sättet att komma till rätta med problemen, är att faktiskt uppgradera värdet på skolarbetet. Att vara elev och gå i skolan ska vara lika mycket värt som att arbeta. Samma regler som gäller på en vanlig arbetsplats måste gälla även i skolan. Som det är idag, så är barn som faller offer för misshandel på sin arbetsplats fullkomligt rättslösa. Det är ju knappast ok att som vuxen på jobbet få ett knytnävsslag i magen av en kollega, då kallas det för misshandel, och får allvarliga konsekvenser för gärningsmannen. Händer det i skolan, så kallas det för "mobbning", och är ju iofs lite trist, men sånt som händer.

Misshandel i skolan borde bestraffas med avstängning, för äldre ungar skulle samhällstjänst också kunna vara något. Och ska det flyttas på någon, så är det ju rimligen inte den som blivit trakasserad eller misshandlad, utan gärningsmannen.

Helt jävla jätterätt. Misshandel är misshandel, även i skolan. Och flytta alltid MOBBAREN, men det gör man tydligen fortfarande aldrig.

8 maj 2009, 00:20
Medlem
Att mobbning är förjävligt för alla är inte samma sak som att högstadiet är det, eftersom alla inte är inblandade i mobbning på högstadiet. Jag var inte det. Jag gick i en liten grupp där jag hade det jättebra.

9 maj 2009, 00:49
Medlem
arbetsmiljön överhuvudtaget är vedervärdig i skolan
jag skulle vilja se den vuxna som skulle acceptera samma förhållanden
på sin arbetsplats som det råder i skolvärlden med skitiga toaletter
dåliga arbetsstolar o bänkar taskig attityd från chefen/läraren
våld mobbning gliringar sexuella trakasserier

9 maj 2009, 01:28
Medlem
Läste en artikel i lokaltidningen om just detta ämne...
Citera:
Skollagen väger tyngre än arbetsmiljölagen och vi får till exempel inte stänga av en elev som gör tillvaron till ett helsike för en mängd andra.

Hela artikeln

Rent ut sagt förjävligt!

9 maj 2009, 01:41
Medlem
Jupp!

Men

"Enligt rektor Kent Norström är det i dag betydligt lugnare än tidigare. Några av de elever som varit störande får undervisning i en lokal avskild från övriga skolan."

så man flyttar iaf bort mobbarna nuförtiden. Iaf där. ETT litet steg i rätt riktning.

9 maj 2009, 10:56
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.