Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Ständigt nya ord för saker. Bra/dåligt? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Ständigt nya ord för saker. Bra/dåligt?
Ibland blir jag lite trött. Städkärring/städare/lokalvårdare/hygientekniker.

Rullstolsbunden/rullstolsburen.

Förmodar att jag själv hade hamnat i idiotkategorin. Generellt muppig i skallen. Men ibland känns det som om det vore rätt skönt om folk bara slutade linda in saker.

Bild

Bild

3 maj 2009, 21:39
Medlem
Inlägg Re: Ständigt nya ord för saker. Bra/dåligt?
Hm. Då jag faktiskt haft det som yrke under en kort tid (lyckligtvis kort!), så kan jag säga att jag föredrar städare/städerska framför "städkärring"! Fast lokalvårdare känns helt klart pretentiöst. Jag ser mig som en rak person, som inte vill att saker ska lindas in. Samtidigt så ligger det ju en VÄRDERING i ett ord, och det "smittar av sig" i folks tankar och handlingar. Ledsen om det blev flummigt nu :?

Det konstigaste exemplet är hursomhelst när "Idiotanstalt" blir till "Gruppboende", och de som bor där kallas för "dom boende". Alltså det är ju klart att Gruppboende (som förresten rimmar på Muppboende :mrgreen: )är bättre än Idiotanstalt, men boende... De flesta människor är ju boende, i en lägenhet eller en villa, eller i en stuga i skogen (mitt personliga förstahandsalternativ) osv. Tycker att det skulle kännas löjligt att kalla någon för "boende".

3 maj 2009, 22:19
Medlem
Kärnfamilj - Gruppboende? :)

3 maj 2009, 22:30
Medlem
Nya ord behövs när vi får fler saker att benämna så att kravet på precision ökar.
Gamla ord kan gott få ändrad betydelse så länge ingen blir förvirrad. T ex så gör det ju inget om man börjar kalla lysdiodslampor glödlampor om det inte finns några glödlampor längre.
Problemet som jag ser det är när väldefinierade ord som är aktuella börjar användas på fel sätt av de som inte förstår vad de betyder. T ex verkar det som om många tror att borgenär och borgensman är samma sak.

4 maj 2009, 05:24
Medlem
http://www.knappnytt.nu/showEpisode.aspx?id=13

8 maj 2009, 23:04
Medlem
Om RFSU skulle få för sig att döpa om mödomshinnan till "slidkrans", så kommer jag personligen att söka asyl i min mormors hemland Danmark.

MEN...som sagt var, så ligger det ju en värdering i ett ord, och jag tror nog (hoppas) att vi alla tycker att det är bra att intellektuellt funktionshindrade i alla fall inte kallas för idioter. Jag har vid några tillfällen på detta forum använt ordet "mupp", men det var ytterst ironiskt menat, skulle aldrig drömma om att kalla någon för det. Ordet gruppboende är inte optimalt, men det är tamme fan bättre än idiotanstalt.

8 maj 2009, 23:22
Medlem
Folivora skrev:
Om RFSU skulle få för sig att döpa om mödomshinnan till "slidkrans", så kommer jag personligen att söka asyl i min mormors hemland Danmark.

MEN...som sagt var, så ligger det ju en värdering i ett ord, och jag tror nog (hoppas) att vi alla tycker att det är bra att intellektuellt funktionshindrade i alla fall inte kallas för idioter. Jag har vid några tillfällen på detta forum använt ordet "mupp", men det var ytterst ironiskt menat, skulle aldrig drömma om att kalla någon för det. Ordet gruppboende är inte optimalt, men det är tamme fan bättre än idiotanstalt.

fast använda ordet mupp inom gruppen är ju ok men inte för NT att säga till oss
sama som nigger används av svarta sinsemellan men säger en vit så, så blir
det enkelbiljett till källaren

9 maj 2009, 01:22
Medlem
Folivora skrev:

http://rfsu.se/slidkransen.asp

Hmm. Dags att börja med ansökningspappren då!

9 maj 2009, 10:49
Medlem
Är detta en psykotisk mardröm, eller är jag vaken? :shock: När blev mödomshinnan ett problem i Sverige? (Retorisk fråga, som de flesta redan kan svaret på.) Jag har släktingar från diverse olika länder, men är född i Sverige, har bott här hela mitt liv, men det lutar nog faktiskt åt en flytt söderut. På sant alltså, inget skämt. Har länge funderat på att flytta, jag skäms över att vara svensk medborgare när jag ser detta och liknande.

9 maj 2009, 14:40
Medlem
du, svante! Sista bilden funkar inte!

9 maj 2009, 20:58
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.