Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Nu bevisat: Vänsterväljare har lägre IQ 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Nu bevisat: Vänsterväljare har lägre IQ
Fria Tider skrev:
Forskning. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har starkast stöd i kommuner där invånarnas intelligensnivå gravt understiger snittet i Sverige. Samtidigt lockar Moderaterna flest väljare i de kommuner som har Sveriges smartaste befolkning. Sverigedemokraterna sticker ut genom att ha lika starkt väljarstöd i både de dummaste och smartaste kommunerna.

Fria Tider skrev:
I en TV4-intervju efter valet liknade statsvetaren Stig-Björn Ljunggren (S) Sverigedemokraternas väljare vid så kallat ”white trash”.

– Man brukar säga att Sverigedemokraterna får stöd av de som saknar tillräcklig kognitiv förmåga för att förstå samhällsförändringarna, sade Stig-Björn Ljunggren.

Men Fria Tiders kartläggning visar att det – till skillnad från i statsvetarens eget parti – inte finns något vetenskapligt stöd för ett sådant påstående. Istället sticker Sverigedemokraterna ut genom att ha ett ungefär lika starkt stöd i de allra dummaste som i de allra smartaste kommunerna.

Fria Tider skrev:
Materialet bygger på 2010 års röstsiffror från riksdagsvalet och 1983-2004 års mönstringsresultat från Pliktverket.

http://www.friatider.se/vanstervaljare-har-lagre-iq
http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/R/kommun/17/60/index.html
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0008/02/smart2.html

Fixade till det så att det framgår att i princip hela inlägget är ett citat ur Fria Tiders artikel. Lagade även länkarna. /Mod. S

22 september 2011, 13:02
Medlem
Inlägg Re: Nu bevisat: Vänsterväljare har lägre IQ
PROTEST !
Jag föreslår att någon mod raderar det som TS inte har skrivit själv.

Spoiler! :
Varenda bokstav TS lämnade är kopierat ifrån hans första länk.

22 september 2011, 14:00
Medlem
Jag lär inte få något svar, eftersom Orion redan har uppfyllt sin, självvalda, kvot av "1 inlägg per år".

Artikelrubriken är lite vinklad:
Den korrekta slutsatsen är väl snarare att "sannolikheten att det finns fler med lägre IQ bland vänsterväljare är högre än bland andra väljargrupper". En annan, lika vinklad, slutsats som man skulle kunna dra är att förmågan att känna med andra grupper i samhället sjunker med stigande IQ, medan viljan att sko sig på andras bekostnad däremot ökar.

22 september 2011, 14:22
Medlem
Om bara inte Bjuv hade funnits...sicken olycka!!!
Kan vi deportera dem?

22 september 2011, 14:35
Medlem
I artikeln på friatider så hänvisas pliktverket som källa, med länk till aftonbladet BMI-undersökning.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0008/02/smart2.html
Citera:
Här ser du vilka som är längst, kortast, tjockast och smalast.

Så vi har en sk "forskning" som baserar IQ mätt på en våg :01:

22 september 2011, 15:01
Moderator
Tja, Orion är kanske inte i den åldern att han har återfått synen än. Fast några storslagna äventyr innan dess kan jag inte se att inläggen tyder på heller. "Invandrare" och vad han betraktar som "vänsterfolk" är vad som utlöser hans jaktinstinkt.

Bland mindre vinklade slutsatser man kan dra finns kanske

– att "Fria tider" framstår som en högerextrem och xenofobisk tidning som måste kollas upp, och om intrycket stämmer måste allt den skriver kollas mot andra källor innan man sätter någon som helst tro till det.

– Vidare uppger den till och med själv att undersökningen har tittat på kommuner, inte enskilda väljare, så det går inte att av det dra några slutsatser om enskilda väljare. Man kan för övrigt notera att även SD fick fler väljare i de fattigare kommunerna. Andra undersökningar vill jag minnas ska ha visat att IQ:n ökar med bildningsnivå och socialt självförtroende, och då både det formella och det som har traderats i ens uppväxtfamilj;

– att man tar sig fram bättre i samhället ju mer man har av de sistnämnda verktygen;

– och — den största överraskningen på den här sidan år noll, eller hur — att människan i allmänhet är en fördömare, inte en förståare: hon klarar alltså inte av att sätta sig in i hur människor utanför den egna gruppen har det och därmed heller inte i vad som bäst skulle gynna samhället som helhet, vilket bland annat innebär att de som vet att de har det bättre än andra inte vill dela med sig till dem de anser sig veta inte har arbetat lika hårt som de själva. Det där sistnämnda är också en av grunderna för den övergripande samhällsideologi som medvetet har odlats sedan östblocket föll (och väst inte längre behövde tävla moraliskt), så det skulle vara intressant att se hur de här siffrorna, i den mån de nu stämmer, såg ut säg på sjuttiotalet. Inte för att jag väntar mig några stora skillnader, för så dominerande eller inriktad på realistiska saker som riksdagsplatser var tyvärr inte vänstervågen, men ändå.

Sedan är det ju det där med vad IQ-testerna mäter också. Enbart högt på de egenskaperna och inte på sådant som värme, medkänsla, syntetisk förmåga och konstnärlighet brukar göra en till en rätt torr och, på vardagsspråk, omänsklig person. Också, kan det verka, till en person med föga inre försvar mot att utveckla arrogans. Varför skulle den kompotten smälla högre än de andra egenskaper jag nämnde?

Är det så att de där båda egenskapsuppsättningarna mer eller mindre utesluter varandra, och att bara det som mäts med IQ inte räcker till att ens inse behovet av vad man till vardags kallar "mänsklighet" i samhället, därför att man inte ser människorna till att börja med, så kanske det vore bra om vi som art gick ner i IQ?

Och/eller så kan det ju vara så att de få riktigt intelligenta, kanske en Einstein, har den där medkänslan som den stora massan "intelligenta" av typ biologiska datamaskiner saknar?

Låter det som om jag kör med schabloner här så får jag ju påpeka, dels att jag utgick från en djupt fördomsfull tidning, dels att jag naturligtvis förenklar även mitt eget resonemang för att alls kunna skriva ner det.

22 september 2011, 15:32
Moderator
*applåderar Zombies inlägg*

22 september 2011, 16:03
Medlem
Zombie skrev:
Andra undersökningar vill jag minnas ska ha visat att IQ:n ökar med bildningsnivå och socialt självförtroende, och då både det formella och det som har traderats i ens uppväxtfamilj [...]

och
Zombie skrev:
[M]an tar sig fram bättre i samhället ju mer man har av de [ovan nämnda] verktygen;

tillsammans gör ju att topic nästan är en tautologi. Men bara nästan.

22 september 2011, 19:38
Medlem
Friatider har uppenbarligen inte värst hög IQ, eller så är de obildade. Det intressanta är ju hur IQ påverkar partisympatier när man isolerar det från alla andra parametrar som påverkar partisympatier, som t.ex. inkomst. Och inkomst har ju ett samband med både IQ och partisympatier.

22 september 2011, 19:49
Medlem
Ville mest retas lite med tanke på allt vänsterfolk som frodas på forumet, även om det inte är lika extremt som på Aspergerforum.
Cheers :mrgreen:

22 september 2011, 20:34
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.