Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
äggkokandets fysik - nallen? Anyone? 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg äggkokandets fysik - nallen? Anyone?
Hur kommer det sig att det enligt min äggkokares mått krävs mer vatten ju färre ägg jag kokar för att nå samma grad av kokning (löskokt, mellankokt och hårdkokt)? Blir inte koktiden längre då? Larmsignalen för att stänga av sätter alltså igång när den sista vattenskvätten förångats.

3 augusti 2011, 12:58
Medlem
Inlägg Re: äggkokandets fysik - nallen? Anyone?
Jag har för mig:

På äggen kondenserar vattnet och rinner ner på plattan igen.
Koktiden bestäms av mängden vatten + det kondensvattnet som tillförs under tiden.
Fler ägg = mer kondens = behövs mindre vatten.
Färre ägg = mindre kondens = behövs mer vatten.

3 augusti 2011, 13:58
Moderator
Aha. Det låter ju väldigt rimligt. Tack!

(Jag som i alla dessa år trott att det stått fel och anpassat vattenmängden därefter, och inte förstått varför äggen ändå inte blivit lagom kokta... :oops: :oops: :oops: )

3 augusti 2011, 14:07
Medlem
då ställer jag en till fråga angående kokning av ägg, hur kommer det sig att äggen inte blir lika goda i äggkokare som de blir i kastrullen? de blir lite som gummi när jag använder äggkokaren och det tycker jag är lite läskigt och äckligt

3 augusti 2011, 15:08
Medlem
Jag har nog aldrig sett en sån äggkokare tror jag... de kokar alltså i ångan?
Det tarvar nog en funderare, men spontant känns Ufos resonemang ovan ganska rimligt.

4 augusti 2011, 17:19
Medlem
nallen skrev:
Jag har nog aldrig sett en sån äggkokare tror jag... de kokar alltså i ångan?
Nu vet jag inte vilken modell Incognita har men jag har haft en liknande denna.
Bild
Där man placerade äggen i de hål man ser och hällde ner vattnet ner inunder dem.

4 augusti 2011, 20:25
Medlem
Ursäkta.
Jag anser att äggkokare är av ondo.
Ägg ska kokas i en kastrull.

MVH: Kastrullåldersmänniskan

4 augusti 2011, 23:27
Moderator
Tänk, jag tänkte något liknande. Men hade nog inte vågat uttrycka mig så provokativt... :P

4 augusti 2011, 23:58
Moderator
Det tyckte jag också i flera år. Fick den i present av min pappa och tyckte att det var världens onödigaste pryl. Jag brukade inte ens äta kokta ägg på den tiden. Men jag kan faktiskt inte koka ägg - när jag var yngre kokade jag äggen i 15 minuter och vitan var fortfarande rinnande. Jag lyckades t.o.m. få hård äggula men rinnande vita. Jag kan laga gourmetmåltider på stormkök med få men väl valda råvaror, men inte koka ägg. Dessutom sparar det disk. Och det drar mindre el. Energibesparande på alla sätt alltså.

Det är en liknande modell.

5 augusti 2011, 00:38
Medlem
Ägg ska naturligtvis -kokas- sprängas i mikron. Sedan skrapar man upp resterna och suger i sig :lol:

5 augusti 2011, 18:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.