Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Fotografera 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Fotografera
Har varit och är väldigt intresserad av att fotografera, men för nåt år sedan så tappade
jag liksom gnistan, förmågan att se bra motiv var helt plötsligt borta. Det knepiga är att
jag tycker fortfarande att det skulle vara jättekul att fota och jag har släpat utrustningen
med mig massor av gånger men ändå finns inte inspirationen, den där rätta blicken för
att hitta just "det" i motiven. Vet inte vad jag ska göra, vill hitta tillbaka till den kreativa
delen av fotograferandet men hittar den inte, någon som har några tips :?:

13 juli 2011, 21:05
Medlem
Inlägg Re: Fotografera
Sikta på MINDRE saker.

Mindre skala.

Plåtar du bilar ska du sikta på hjulkapslarna och se om du kan få en bild på den.
Plåtar du träd ska du fokusera på grenar och blad.

Get it?

13 juli 2011, 22:45
Medlem
När jag tappar inspirationen för kodandet så brukar jag stänga av datorn och göra något mer handfast.
Men jag har som du tappat "gnistan", vore himla kul om man kunde hitta tillbaka till det där stadiumet.
Jag tror att i mitt fall så är det främst, allt runtomkring som ungar för med sig, som suddar ut skaparenergin.

Savanten Svante skrev:
Sikta på MINDRE saker.

Mindre skala.

Plåtar du bilar ska du sikta på hjulkapslarna och se om du kan få en bild på den.
Plåtar du träd ska du fokusera på grenar och blad.

Get it?
Om han plåtar damer, skall han då fokusera på deras tånaglar?

13 juli 2011, 23:24
Medlem
Man måste vilja fånga det vackra, det flyktiga och undflyende.

Fast du har ju skickat några helt underbara foton i bildtråden, RJ, så helt har du väl inte tappat gnistan?

Jag får lust att fotografera (eller skapa på annat sätt vilket inte blir av längre av delvis samma skäl som Ufos) för att bevara ett ögonblick av någonting, en atmosfär som jag vill komma ihåg eller komma åt.

Tyvärr har jag ingen bra kamerautrustning...fast tänk på gubben som plåtar med gammaldags lådkamera med evighetslånga exponeringstider och får fram helt förunderliga bilder.

14 juli 2011, 01:51
Moderator
Inte vet jag. I samma sits som Ufo och Kodens "andra sätt", men inte (heller för mig) just med foto. (Foto är för mig en av de oförverkligade drömmarna.) Antar att du redan har provat metoden att bada i andras produktion och allmänt insupa yrkets atmosfär för att inspireras till den egna?

Eller så är ebben naturlig efter omständigheterna och en del av boten ligger i att hantera dem? (Själv är jag svårt utmattad, till exempel, vilket jag hoppas spelar in (hellre än en värre orsak... ).) Du verkar ju ha en del om dig och kring dig?

14 juli 2011, 02:11
Medlem
Tack för era goda råd dom tål att tänka på, angående fotona i bildtråden så är de
just ett par tre år gamla, sedan tog det slut har för mig att jag hamnade i en djup
deppresion. Suget finns där jag VILL fota men lyckas inte fånga just det där speciella
som CodeRedAlert påpekar, något som jag tycker hon gör väldigt bra då jag tycker
hennes bilder "lever".
Jag skaffade ju hund förra sommaren och det gör ju att det inte är så lätt att koncentrera
sig på foto när man är ute, det blir mest "hit", "nej!", "låt bli", "stannna!!!".
Har tagit till mig era goda råd o tips, och ska försöka hitta blicken för motiven igen,
för jag vet att gnistan finns där, måste bara hitta den.
Tills dess får jag titta avundsjukt på fotografer som Hannah Modigh och hennes
"HillBilly Heroin" http://www.hannahmodigh.se/?galleryId=01-%20hillbilly%20heroin%20honey
Det var dom bilderna som riktigt fick mig att känna suget efter fotograferandet igen,
hon är duktig på att fånga just "det".

14 juli 2011, 12:14
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.