Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Botande läkare 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Botande läkare
Varför ska läkarna hela tiden bota en ur galenskapen? det räcker ju med att ser
till att man stannar i en fas där man mår djävligt bra. :D
Varför ska allt göras till "normalt" vad fan nu det är?

14 juni 2011, 22:08
Medlem
Inlägg Re: Botande läkare
Nähä inte det heller........ får väll svara mig själv på frågan med denna länk, kanske
ytterligare en bok att köpa, gillar köpa böcker nu!
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/nils-uddenberg-sjalens-schamaner-personliga-essaer-om-psykiatri

15 juni 2011, 14:57
Medlem
Jag har nog fått känslan att man idag inte satsar på att normalisera folk i så stor utsträckning.
Utan satsar mer på patientens livsvärde.

15 juni 2011, 22:42
Medlem
Jag tycker mig se att det fortfarande finns ett stort glapp mellan det som läkarna anser är en bra levnadsnivå (mentalt och funktionsmässigt) och vad patienten själv anser är det.

Problemen ser olika ut beroende på från vilket håll man betraktar de ifrån. Ofta till nackdel för patienten som ändå alltid befinner sig i underläge, beroendeställning och ses som mindre vetande - fast många tvärtom vet mer om just sin åkomma en läkaren någonsin kommer att göra.

Jag är lite lätt kritisk, kan man säga.

20 juni 2011, 11:08
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Jag tycker mig se att det fortfarande finns ett stort glapp mellan det som läkarna anser är en bra levnadsnivå (mentalt och funktionsmässigt) och vad patienten själv anser är det.

Problemen ser olika ut beroende på från vilket håll man betraktar de ifrån. Ofta till nackdel för patienten som ändå alltid befinner sig i underläge, beroendeställning och ses som mindre vetande - fast många tvärtom vet mer om just sin åkomma en läkaren någonsin kommer att göra.

Tyvärr så har du rätt här.
Man får väl hoppas att kunskaperna ökar även på den här sidan av vården.

20 juni 2011, 12:39
Medlem
Ufo skrev:
CodeRedAlert skrev:

Tyvärr så har du rätt här.
Man får väl hoppas att kunskaperna ökar även på den här sidan av vården.

Jag tror att det kommer att förändras, tack vare internet skaffar sig folk mer kunskaper och blir inte
lika lätt överkörda av läkare, något jag märkt kan reta gallfeber på en viss översittartyp av läkare.

22 juni 2011, 12:33
Moderator
Min psykläkare gör alltid som jag säger. Det har visat sig att jag har haft rätt tillräckligt många gånger för att han skall göra det frivilligt också. :lol:

24 juni 2011, 16:48
Medlem
Bra, Incognita! En psykiatriker som inte gör som man säger, ska du hålla kort. Det finns inget som ger en sådan äkta skadeglädje, som att slänga käft med en kaxig kvacksalvare tills denne blir schack matt. :lol:

24 juni 2011, 18:55
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.