Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Identifikation av tavla? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Identifikation av tavla?
Bild
(klicka för att se en större version av hela bilden)

Tavlan i bakgrunden fångade mitt intresse medan jag tittade på förgrunden: Vad heter konstnären? För det är väl målade och inte riktiga stenar!? Vad heter tavlan? Den enda ledtråd jag har (utöver tavlans motiv förstås) är att det skulle kunna vara en brittisk konstnär.

Edit:
Stenarna är ungefär lika stora som ett människohuvud och stenar av den modigenren som visas förekommer, vad jag vet, aldrig naturligt i den storleken.

Edit 2:
Relaterad term:
Trompe l'œil

3 september 2011, 18:28
Medlem
Inlägg Re: Identifikation av tavla?
Schueberird skrev:

Man kanske kan gå bakvägen: Vilka konstnärer målar i den traditionen?

Tavlan ser ut att vara utförd i modern tid (typ på 1900- eller 2000-talet), men det kan vara inbillning från min sida.

Här finns en lista på möjliga konstnärer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Trompe-l%27%C5%93il#Trompe-l.27.C5.93il_artists

3 september 2011, 18:43
Medlem
Inget napp än - varken på stilleben eller Trompe l'œil och dylikt.

Hmhmhm... det kan vara ett foto också - och/eller en lokal förmåga, i vilket fall det blir närmast omöjligt att ta reda på vem.

3 september 2011, 19:20
Medlem
Varför har du suddat bort en bit i underkant vid mitten?

Stenarna är bekanta, hittade två stycken tavlor i min ägo som har samma stenar.
Från andra vyer dock.

De är gjorda med ett sånt där screentryck på fuskduk som sedan spänts över en låtsasram, helt utan några som helst ledtrådar om konstnären.

Just din bild tyckte jag mig känna igen. Misstänkte det kan vara IKEA, hittade en som höll med här
http://www.blocket.se/kronoberg/Tavla__stenar__IKEA_35081323.htm?ca=11

3 september 2011, 21:26
Medlem
Haha, IKEA alltså... Jag som hoppades på att jag hittat något väldigt spännande :roll:
Nåväl, tack för identifieringen!

Suddningen berodde på att det fanns saker i förgrunden som var lämpliga att avidentifiera.

3 september 2011, 21:55
Moderator
Ja, tänk vilket intetsägande kitsch Guernica* hade varit om den hade varit en flanellapplikation från Ikea. Huga.

------------------------
* Länk.

3 september 2011, 22:03
Medlem
Det är å andra sidan lite kul att den kom från IKEA, i och med att bilden mycket troligt är tagen någonstans i Storbritannien: Sverige über alles (för övrigt en nationalsång med en komplicerad historia)!

Zombie skrev:
Ja, tänk vilket intetsägande kitsch Guernica* hade varit om det hade varit en flanellapplikation från Ikea. Huga.

:mrgreen:

3 september 2011, 22:05
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.