Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Djurmisshandel 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Djurmisshandel
Såg en video om ofattbart grov misshandel av djur på en gård i Ohio, USA (2010).
Bifogar länken till youtubevideon men avråder alla känsliga från att titta. Det är avskyvärt och helt ofattbart, dessa kor och kalvar...det de fick utstå. :03: :03: :03:

http://www.youtube.com/watch?v=gYTkM1OHFQg

Jag vet att inget blir bättre ifall just dessa män skulle straffas (gårdsägaren fick inget straff och en av förövarna endast 8 mån. i fängelse) men jag hoppas ändå att de dör en plågsam död.
Jag skulle vilja veta vad som hände med kalvarna och korna efteråt, dog de av sina skador? Fick de någon kärlek alls?

Hur vanligt är det med så här fruktansvärt grov djurmisshandel, eller djurmisshandel överhuvudtaget? Händer det även här i Sverige?

När jag tittat på dokumentärer där gårdsdjur hanteras, exempelvis Kokvinnorna som nu går i SvtPlay, så reagerade jag på hur omilt djuren ändå hanteras. I nämnda dokumentär kommer en slaktare av något slag och tar livet av en oxe direkt på plats i hagen. Han sparkar till oxen för att få den i rätt position. Är det så det går till?

I en annan dokumentär som handlade om minkfarmarna (har glömt namnet, den kanske hette just Minkfarmarna?) såg man hur extremt hårdhänta minkskötarna var. När minkarna skulle avlivas så plockades de väldigt omilt upp ur sina burar och trycktes med våld in i den lilla öppningen på plåtlådan som var någon sorts vakuumanordning där de sedan dog. Deras huvuden slog i kanterna av öppningen, man hörde ljudet väldigt tydligt.
Samma omildhet när skötarna/farmarna eller vad de nu vill kallas, skulle ta upp minkar ur en bur och placera i en annan när det var dags för parning. Det var väldigt våldsamt och måste ha gjort ont. Ändå tyckte de här männen att de hanterade minkarna på bästa sätt.

Blir folk som har hand om djur dagligen blinda inför hur de faktiskt hanterar djuren?
Hur ska man komma åt det här problemet?

2 juli 2012, 01:15
Medlem
Inlägg Re: Djurmisshandel
Jag ändrar mig angående varningen att känsliga inte ska titta på misshandelsvideon: se till att titta och gör det jävligt noga.
Det är verkligheten.

Djurrättsalliansens hemsida:http://www.djurrattsalliansen.se/

En sida om hur grisarna har det här i Sverige:http://grisvittnena.se/index.html

---->Agera.

2 juli 2012, 03:18
Medlem
Nix jag tittar inte blir bara ledsen, jävligt arg och får ångest av maktlöshet.
Jag tror att det finns rent onda människor, och att de är vanligare än man anar.
Människor som arbetar med t.ex slakt, börjar ofta förakta djuren för att själva
orka med sitt många gånger vidriga hantverk.
Det kan rent psykologiskt jämföras med studier av lägervakters beteenden under
WWII.
Lägg sedan till ekonomiska vinstintressen så blir det den vidriga sörja det är,
och nej det går inte att göra något åt, förutom att utrota människan då förstås.

Men visst är det tur att det finns de som orkar kämpa, jag sköter min vovve och
sticker sedan huvudet i sanden, fegt ja, men orkar bara inte.

3 juli 2012, 00:06
Medlem
De blir förstås avtrubbade, men de har ju också oftast en ideologisk övertygelse att människor är speciella, inte bara moraliskt utan till och med biologiskt. Majoriteten av amerikaner förnekar ju evolutionen. Redan Darwin skrev saker som tyder på att han insåg att djurskydd skulle bli en naturlig följd av att människan saknar naturlig särställning. Men även i mer civiliserade länder (alla länder i världen!) plågas djur så det räcker inte att sluta tro på människans naturliga särställning, man måste också bestämma sig för att detta innebär att människan saknar en särställning när det gäller moraliskt värde (vad man säger om ansvar kan skilja sig, vi har ju begreppsmässigt tänkande som andra tycks sakna).

För att folk ska fundera över frågan krävs att problem som upplevs mer relevanta elimineras först, djurrätt blir en naturlig fortsättning på människorätt, precis som svartas och kvinnors rättigheter blev aktuellt först efter alla vita män blev "jämlika" i någon mening. USA har inte mycket till människorätt, så det är inte konstigt att de plågar djur mycket där. Durkheim menade att när problem minskar ökar känsligheten för dem, därför upplever folk att brottsligheten är lika hög oavsett hur den ändras, beter sig folk mer sympatiskt kriminaliserar man lite fler beteenden för att kunna bura in lika många. Funktionen med brottslighet är att upprätthålla moraliska normer i samhället. Motsvarande process inom jämlikhetsområdet skulle innebära att allt bredare kategorier av varelser får rättsligt skydd.

3 juli 2012, 14:16
Medlem
:(

Det enda jag ändrat på är att jag köper lyckliga ägg från olyckliga höns. Visserligen utegående och så men lyckliga - nej det tror jag inte att de är.
Kött kan man ju köpa från mindre lokala charkuterier som leverar direkt från ekologiska gårdar i närheten men hur vet man att djuren haft det bra där? Det vet man inte.

Ska det vara så här svårt?

Just ja, ekologisk mjölk köper jag också. Försöker alltid välja ekoalternativ nu för tiden även om ekonomin tar emot.

2 september 2012, 03:51
Medlem
Det enkla sättet är väl att bli vegan. Om man vet nog mycket om matlagning och inte hindras av nån sorts överkänsligheter. Jag vill gärna bli vegan, men då måste jag flytta ihop med nån veganmatsfantast först. Kan inget om matlagning. Vegetarisk färdigmat är lätt att hitta, vegansk, svårare.

2 september 2012, 03:54
Medlem
Vegan vet jag inte men jag överlevde på snabbmakaroner, matlagningsgrädde, cayennepeppar, salt och majs/morötter i väldigt många år.

2 september 2012, 04:05
Medlem
Låter som det kan bli lite ont om protein med en sån diet. Men man kan väl egentligen alltid lösa sånt med sojaprotein.

Det tråkiga med mjölk är väl att man ökar produktionen genom att föda fram massa kalvar som måste slaktas och att man håller korna på så litet utrymme som möjligt. Inget problem att producera mejeriprodukter och ägg i princip, men det är inte ekonomiskt effektivt att vara snäll mot djuren.

2 september 2012, 04:08
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.