Re: Assange - Ett äckel utan principer. Bra skrivet av Guillou
Har som vanligt inte orkat följa ärendet, men Guillou har en del poänger som kräver svar:
Sedan kan jag väl tycka han är
litet naiv om vad det svenskamerikanska rättsväsendet kan ha i bakfickan numera. Se göteborgsdomar, kvarstad (eller vad det rent formellt var) på hederliga somaliers egendom, utlämning till egyptisk tortyr och annat.
Men redan när den här frågan stormade fick jag intrycket att Assange, oaktat allt gott han har gjort, också möjligen kan vara en rätt självbespeglande och privat aningslös person. Att sexismen frodas på de flesta håll i världen, inklusive anglosaxare och machoanstruket datafolk, är överhuvudtaget ingen hemlighet. Svenska idéer om kvinnligt samtycke och torskansvar anses konstiga, så är det — även av många svenskar, som bekant. Detta vare sig just de här kvinnorna skulle vara hederliga eller bulvaner (vilket senare jag först trodde men sedan har funnit mindre sannolikt).
Så min preliminära personliga tolkning blir ungefär, att här har ett grundläggande viktigt arbete för demokrati och mänskliga rättigheter, en idealistisk aktivist som inte är vuxen sitt ansvar och människans kanske djupast rotade förtrycksbeteende ingått en allians som vi gott kunde ha varit utan. Den kan ju visa sig förödande för det viktiga arbetet.