Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Tvinna kablar, påverkas impedansen? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Tvinna kablar, påverkas impedansen?
Hur påverkas TP-kablars impedans av hur många varv de tvinnas? Jag tycker det vore mycket lättare att räkna ut impedansen (Z0) om man kan låtsas att trådarna är parallella, vilket jag tycker mig ha resonerat mig fram till att man kan... Jag vill räkna ut signalhastigheten i en TP-kabel gjord av sån däringa stubintråd från ELFA och hyser förhoppningen att jag kan använda de enkla uttrycken för kapacitans och induktans hos oändligt långa parallella ledare med aktuell diameter (0,511 mm) och separation (1mm).

Hos kablar med flera tvinnade par varierar man ju antalet varv för att slippa att de ska störa varandra men paren verkar ha samma egenskaper ändå.

5 maj 2011, 12:58
Medlem
Inlägg Re: Tvinna kablar, påverkas impedansen?
Överkurs för mig.
Är det ett konkret problem så skall den som säljer kabeln kunna svara på just den kabelns värden.
Är det ett teoretiskt problem(studier) så är jag nog inte behjälplig i den här frågan.

5 maj 2011, 14:51
Medlem
Vad blir det om du räknar med de värden du angivit?

Jag skulle gissa att (själv)induktansen ökar något av tvinningen. Kapacitancen mellan ledarna torde iallafall bli enklare att räkna på om man kan anse att man bara har plasten mellan. Vad som händer med ömsesidig induktans törs jag inte säga...

Våghastigheten i kabeln är väl mest beroende av \epsilon_0 ? eller är mitt minne helt åt helvete?

Du har ju som sagt ett facit i kabel-databladet; för vanlig tp Z_0 ~ 110 ohm och jag har för mig att hastighetsfaktorn brukar vara ungefär 0,87 (det sista är jag lite osäker på dock).

7 maj 2011, 10:44
Medlem
nallen skrev:
Vad blir det om du räknar med de värden du angivit?

Jag skulle gissa att (själv)induktansen ökar något av tvinningen. Kapacitancen mellan ledarna torde iallafall bli enklare att räkna på om man kan anse att man bara har plasten mellan. Vad som händer med ömsesidig induktans törs jag inte säga...

Våghastigheten i kabeln är väl mest beroende av \epsilon_0 ? eller är mitt minne helt åt helvete?

Du har ju som sagt ett facit i kabel-databladet; för vanlig tp Z_0 ~ 110 ohm och jag har för mig att hastighetsfaktorn brukar vara ungefär 0,87 (det sista är jag lite osäker på dock).

Hastigheten reducerar väl till 1/sqrt(epsilon my), där epsilon och my är lite besvärliga om det är både plast och luft mellan. Jag har en uppgift där det inte är helt tydligt om allt ska beräknas eller om det är en procedur för att bestämma värdena som ska beskrivas. Jag har gått halva vägen och angett en idealiserad beräkning och angivit varför den inte stämmer exakt, och konstaterar att kabeln måste testas innan den används. Nivån på övriga uppgifter i kursen har inte varit så väldigt hög. Några värden på kabelns mått har inte angivits utan jag har tagit ett exempel från ELFA-katalogen och skrivit ner några allmänna utryck. En del av nämnda uppgift är att ange hur en tp-kabel med viss fördröjning ska tillverkas av en enkel isolerad ledare. Min elektromagnetismbok har varit bortsprungen när den som bäst behövdes.

8 maj 2011, 23:30
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.