Erfarenhet av rehab i form av "kurser", DV etc.?
När det gäller olika typer av sysselsättning i form av "kurser", så har jag varierande - men tyvärr mestadels negativa - erfarenheter. Jag gick en datorkurs som var väldigt bra, nyttiga kunskaper och trevlig personal. För övrigt tycker jag dock att det mest rört sig om "förvaring", eller nåt sorts vuxendagis.
Ni andra som har behov av rehab, vad har ni för erfarenheter? Vad har ni, om ni gjort nåt vettigt, gjort för att komma dit? Vad kan jag, som nydiagnostiserad med Asperger, göra för att få nåt som är bra?(Minns t ex ett "utbildningsföretag", där jag gick en "CV-kurs", 4 timmar om dagen i en månad. Jag var 24 år, hade varit sjukskriven i flera års tid, pga allvarlig depressionsproblematik och flera psykoser. Som barn och tonåring led jag av vad jag idag förstår var social fobi, men fick inte någon sådan diagnos. Lyckligtvis försvann dessa problem när jag var runt 18-19, men det är klart att det påverkat möjligheten att skaffa sig meriter genom att sommarjobba osv.
När jag gick denna CV-kurs som 24-åring, så hade aldrig haft ett riktigt jobb, och min enda "merit" vad utbildning beträffar var ett par strökurser på universitetet, vilket ofta inte ses som en fördel när man söker jobb, snarare tvärtom. Och jag skulle alltså skriva ett CV
Vi som gick kursen fick också höra att det var viktigt att berätta sanningen när man skriver ett CV, "för det är nåt som arbetsgivaren kollar direkt".)