Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Mat av luft? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Mat av luft?
I den här tråden tänkte jag mig att vi kunde dela med oss av maträtter som gjorts på mycket få ingredienser och knappt kan räknas som regelrätta maträtter. Vad är då egentligen en regelrätt maträtt? Den frågan besvarar jag genom att ge ett exempel på vad som inte är en regelrätt maträtt:
Bild

Ikväll tänkte jag alltså försöka laga mat på det jag har hemma, vilket inte är mycket. Maträtten, som inte är en maträtt, men som jag ändå hade tänkt laga, är pastasallad med en pastasort som kallas puntalette (ett slags riskorn gjorda på pastadeg), soltorkade tomater, en gammal bit skrumpen squash, kokoschips, hackad mandel (mineraler), rårörda lingon, en liten klick skånsk senap och olivolja. Det kan även bli en bit scones till (nybakad från imorse (begreppet "imorse" definieras som tiden då jag äter det första målet mat efter att ha stigit opp)).

Vilka ingredienser tippar ni på kommer att skära sig med varandra? (intressant meningsbyggnad)

21 mars 2011, 15:49
Medlem
Inlägg Re: Mat av luft?
Senap och lingon låter inte riktigt bra, man kan kanske ha senap i nån sås och lingon till, men jag är skeptisk. Var för sig så borde både lingon och senap kunna fungera tillsammans med både mandel och kokos... squash och pasta borde vara rätt lugnt också. Tusan vet om olivolja och lingon är riktigt bra heller, det kan gå med oljan som stekfett men inte mer.

21 mars 2011, 22:09
Medlem
Instämmer i nallens invändningar.
Hur blev det - ätbart?

Min allra enklaste maträtt är nog pasta (valfri sort) och en burk tonfisk i olja till. Ev. kan man lyxa till med riven ost på. Faktiskt riktigt gott.

21 mars 2011, 22:46
Medlem
Vilket påminner mig om att jag har parmesanost hemma också. Hmmm... Okej, jag byter ut senapen mot parmesan.

21 mars 2011, 23:22
Medlem
Rotade i skåpen och fann

-halv påse tortellini
-1½dl hemmagjord pizzasås (från helgen)
lite kalamata oliver
-1 pkt överbliven bacon från helgens pizzaorgie
vitlöksklyfta
parmesanbit

Koka pasta
Stekte baconbitar
Bort med kärnor och grov hacka oliverna
Värm såsen med en spräckt vitlöksklyfta

Spara lite av pastavattnet
Hyvla ost i pastan, blanda, häll i lite av kokvattnet och blanda
Oliverna och bacon blandas i och lägg det i serveringsskålen.
Sist tar man tomatsåsen och häller ovanpå hela härligheten och hyvlar lite mer ost.

Tid: Hur länge tar det för vattnet att koka upp + 13min koktid för pastan, allt annat
hinner man förbereda under tiden utan stress

Snabbare går det självklart med färsk pasta. Fast Food när det är som bäst

22 mars 2011, 00:16
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Hur blev det - ätbart?

Det bidde ingenting.

Idag ångkokade jag däremot squashen i skivor i mikron och lade på frukostmackorna, vilket var helt okej. Det enda som återstår att äta nu är typ spaghetti med tomatpuré.

22 mars 2011, 19:57
Medlem
nallen skrev:
Senap och lingon låter inte riktigt bra.

De funkar visst med senap och lingon till vissa maträtter. Ex. kroppkakor med senap, lingon, smällt smör och grädde... Det är goa grejer det...

Till det här vet i fan dock.

28 mars 2011, 19:47
Medlem
Min filosofi när det gäller mat är snarare för lite än för mycket. En middag för mig kan ibland bestå av nötter, en morot, ett par frukter, en avokado, ett ägg och en kopp te. Jag äter ganska mycket som en hamster.

28 mars 2011, 21:06
Medlem
marxisten skrev:
De funkar visst med senap och lingon till vissa maträtter. Ex. kroppkakor med senap, lingon, smällt smör och grädde...

Senap har jag aldrig sett nån äta till kroppisar... fan, hade jag vetat om det i fredags hade jag ju kunnat prova :D Grädden väljer jag dock alltid bort, senap eller inte.

29 mars 2011, 09:52
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.