Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Psykologer vill rensa ut alterntiva terapier 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Psykologer vill rensa ut alterntiva terapier
Jag kan ju bara tala för mig själv, men skulle nån hjälpa mig mot depressioner eller rentav bota asperger med kristaller så skulle de få se några av mina mindre vackra sidor..

"Att påstå att healing eller kristallterapi botar cancer är förbjudet. På samma sätt borde det vara med svåra psykiatriska diagnoser som depression, anorexi och schizofreni, anser både Sveriges psykologförbund och Beteendeterapeutiska förening"

Håller med, som bara fan.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/psykol ... a-terapier

14 mars 2011, 08:43
Medlem
Inlägg Re: Psykologer vill rensa ut alterntiva terapier
Jag tror iofs att vissa shamaner kan göra autistiska barn mer harmoniska. Så som i dokumentären om engelsmannen som tog med sin son till Mongoliet.

14 mars 2011, 12:10
Medlem
Det kan vara så enkelt som att pojken blev lugnare av att vistas på en plats med få intryck.

14 mars 2011, 22:20
Medlem
Det låter ju bra. Frågan är bara om det inte finns gränsdragningsproblem.

15 mars 2011, 17:41
Medlem
http://www.expressen.se/ledare/1.236718 ... chizofrena

16 mars 2011, 10:07
Moderator
Här behöver rensas upp, ty folk blir lurade. Fast tyvärr är nog varken en enskild intressegrupp eller själva etablissemanget de rätta att göra det, för de kan själva vara så trångsynta och respektlösa mot enkel erfarenhet att folk tvingas söka sig alternativa behandlingar eller ge upp sitt hopp om livet. Medan å andra sidan en del av de alternativa behandlingarna kan fungera och någon annan rymma en utvecklingsbar idé, fast etablissemanget inte vill veta av det. (En del av det som nu är vedertaget började som alternativa idéer som alla i etablissemanget skrattade åt.)

Så vi har ett djävligt kinkigt kompetens- och trovärdighetsproblem här, som vårt k. etablissemang borde ha använt våra skattepengar mera oegennyttigt än till att från början försätta oss i.

17 mars 2011, 03:01
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.