Funderingar i arla morgonstund!
Jag vaknade alldeles för tidigt idag, men utan att kunna somna om - och som alltid när jag vaknar för tidigt, så börjar jag fundera på en massa elände:
Jag är jävligt trött på folk som inte är medvetna om sina egna fördomar, men däremot reagerar starkt om de själva blir utsatta för fördomar mot en grupp, med vilken de råkar dela vissa egenskaper, utan att förstå att det är samma mekanismer som ligger bakom.
Jag är less på människor som säger att de själva faktiskt är individer som inte ska dömas generellt, men samtidigt tar ifrån andra deras individualitet.
Ta sverigedemokrater till exempel: Om jag skulle säga att alla sverigedemokrater är nazister, så skulle de naturligtvis protestera (eftersom ju alla sverigedemokrater faktiskt inte är nazister) och säga att "det kanske finns (eller har funnits) sverigedemokrater som är nazister (eller före detta nazister), men att det inte betyder att alla sverigedemokrater är nazister", men fortfarande själva framhålla att alla muslimer är terrorister utan att förstå att de just utsatt en annan grupp för fördomar på samma sätt som de själva blev utsatta för fördomar om sverigedemokrater.
Jag försöker tolerera och respektera, men jag är less på det, så nu säger jag det:
- Alla sverigedemokrater är lågutbildade, ointelligenta, bidragsberoende nazister och/eller rasister som skyller ifrån sig allt eget ansvar.
- Alla tjocka människor är lata, bortskämda matvrak utan minsta uns av självdisciplin och borde portförbjudas från landets samtliga konditorier så att vi hederliga medborgare slipper utsättas för dessa fettdallrande glufsmaskiner.
På vilket ni kanske svarar att alla sverigedemokrater eller tjocka människor minsann är individer och säger "Jag är sverigedemokrat och jag är faktiskt inte sådan som du säger att sverigedemokrater är." eller "Jag är en tjock människa och jag är faktiskt inte sådan som du säger att tjocka människor är." och kanske svarar ni också att ingen människa är så pass unik att det inte finns en till som är likadan och om det finns en till, så finns det flera som inte delar de utpekade egenskaperna med den grupp som jag just haft fördomar om. Då svarar jag bara helt enkelt att, nej, ni kanske är justa, men generellt sett så är faktiskt alla sverigedemokrater och tjocka människor som jag just sagt att de är - och är ni, innerst inne, inte också sådana, egentligen!?
Det är jag jävligt less på.
Jag är också jävligt less på viss svaghetsföraktande internetjargong som förväxlas med coolhet, men än mer less är jag på mig själv som ibland spelar med.
Avslutningsvis är jag jävligt less på saker som pågår bakom kulisserna och på stalkerbeteende, oavsett om det är medvetet eller ej. Jag är less på folk som vet vem jag är, men låtsas som att de inte vet det. Jag är less på folk som tar kontakt med mig via internet och låtsas att de är någon annan - och återigen är jag less på mig själv för att jag ibland stänger av skitfiltret och på så sätt tolererar för mycket.
Ja, allt detta är jag jävligt less på.