Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Folk som kan erkänna fel - och de som inte kan det! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Folk som kan erkänna fel - och de som inte kan det!
I morgonens DN läste jag en artikel om en kvinna som blev av med körkortet efter att alkolåset felaktigt rapporterat för hög alkoholhalt, men nu fått rätt.

DN skrev:
Enlight Johannes Dahlman på Transportstyrelsen överklagar man troligen inte domen.
- Det är ändå inte en orimlig slutsats rätten kommit till. Jag tolkar domen som att det är kombinationen av blodproven och bevisningen om att det varit fel på låset som gör att man dömt så här, säger han.

Jag blev alldeles chockad när jag läste ovanstående: Här har vi faktist en offentlig person som kan erkänna att de (som han företräder) nog har gjort fel.

Sedan kommer i och för sig Bengt Allo, vd på Alkolås i Skandinavien AB och återställer ordningen:
DN skrev:
Det var inget fel på utrustningen över huvud taget. Men jag förstår att kammarrätten trodde det när MHF satt bredvid och intygade det.
(MHF = Motorförarnas helnykterhetsförbund)

Kan ni erkänna fel eller håller ni envist fast vid er version?
Är det typiskt aspigt att vara envis?

24 februari 2011, 15:27
Medlem
Inlägg Re: Folk som kan erkänna fel - och de som inte kan det!
Svårt.

Å ena sidan vill man vara 100% sanningsenlig, å andra sidan vill man inte ha fel. I bästa fall sammanfaller de..

25 februari 2011, 00:23
Medlem
Jag kan erkänna att jag har fel OM man kan ställa fram fakta på det
Tyckande räknas inte eller magkänsla

Ett annat typexempel på att erkänna att man gjorde fel
Man kör bil på en större väg och vägen delar sig eller det är ett avfart
Gör man en vansinnes-filbyte över 14 spärrlinjer eller erkänner man för sig själv
och kör vidare till nästa korsning eller vad det nu är och vänder om.
Jag väljer den senare

25 februari 2011, 00:46
Medlem
Jag erkänner när jag har fel, däremot ändrar jag inte min uppfattning om vad som är rätt eller fel på grund av påtryckningar från omgivningen. Argument kan funka, men det är ju ovanligt att man möts med såna.

25 februari 2011, 21:26
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.