Skall jag säga så som jag uppfattar verkligheten, eller så som anses vara PK bland antinget sverigedemokrater/smygrasister, eller den politiska/journalistiska eliten?
Verkligheten är inte så enkel som något av dessa läger gärna vill hävda. Invandringen har medfört en hel del positivt, men också inneburit stora problem på sina håll.
Man kan verkligen inte dra tillexempel alla muslimer över en kam och kalla dem terrorister och hustrumisshandlare, som många mer eller mindre inskränkta personer gör.
Men att förneka att det bland vissa folkgrupper finns kulturella uttryck som helt enekelt inte hör hemma i Sverige och som egentligen inte borde höra hemma någonstans i världen, såsom rasism riktad antinget mot oss svenskar, eller rasism mellan olika invandrargrupper, hederskulturer innefattande sådant som blodshämnd, patriarkalt förtryck och i förlängningen hedersmord, etc., även det är att sätta skygglapparna på sig och vägra acceptera verkligheten, därför att den inte passar in i ens politiskt korrekta världsbild.
Vad vi behöver är en nyanserad invandrings/integrationsdebatt, som utgår från den faktiska verkligheten, varken från rasistiska fördomar, eller från politiskt korrekt idealiserande, jag saknar det parti som vågar beröra denna politiskt känsliga fråga, utan att för den sakens skull ägna sig åt mer eller mindre dold rasism/främlingsfientlighet.
Egentligen är det invandringspolitiken i sig som vi borde förändra i grunden: istället för att som nu pröva asylskäl på mer eller mindre rättsosäkra grunder borde tumregelen vara att alla som kommer hit och beter sig skötsamt och hederligt, vill lära sig språket, repekterar svenska värderingar et.c. borde vara välkomna att efter en tid få uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap, medan de som missköter sig skulle åka ut, oavsett asylskäl eller ej, så är det upp till individen om han/hon vill stanna och vi slipper såväl kriminella invandrargäng o dyl, som alla dessa djupt tragiska historier, när uppenbart bra och skötsamma personer utvisas till sina hemländer med ibland fruktansvärda konsekvenser för den utvisade individen.