Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Den stora tråden om Hitler,nazism samt arkitektur och så. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Den stora tråden om Hitler,nazism samt arkitektur och så.
Det behövs en sådan här tråd.Eftersom att jag är allvetande inom ämnet.
Här tänker jag förlöjliga alla Guldhamsters åsikter inom ämnet och komma med oerhört fascinerande fakta om andra världskriget i övrigt.

Just nu orkar jag inte formulera mig eftersom concertan har tagit slut i hjärnan men jag återkommer!

4 februari 2011, 22:21
Medlem
Inlägg Re: Den stora tråden om Hitler,nazism samt arkitektur och så.
Det du visat hittills tyder inte direkt på någon form av allvetande.

4 februari 2011, 22:28
Medlem
Nu måste jag nog invända. Nazisterna hade folk med en väldig känsla för estetik. Har du aldrig sett Triumph des willens? Det är väl många som än idag tycker den är historiens bästa propagandafilm...

4 februari 2011, 22:36
Moderator
Snälla nån, Riefenstahl är en person. De flesta andra tyska konstnärer av första rang (i alla konstarter) tog väl antingen avstånd, ansågs urartade eller var opolitiska. Eller var helt enkelt judar.

4 februari 2011, 22:46
Medlem
Zombie skrev:
Snälla nån, Riefenstahl är en person. De flesta andra tyska konstnärer av första rang (i alla konstarter) tog väl antingen avstånd, ansågs urartade eller var opolitiska.

Ja, det är klart. Jag var inte ute efter att hävda att nazismen är överlägsen på nåt sätt. Jag tycker dock det är fel att förringa deras arkitektur och propaganda. Sovjetunionen hade också mycket att komma med. Det är något som totalitära samhällen brukar vara bra på, storslagna symboler, arkitektur etc.

4 februari 2011, 22:57
Medlem
Yetin skrev:
Zombie skrev:
Snälla nån, Riefenstahl är en person. De flesta andra tyska konstnärer av första rang (i alla konstarter) tog väl antingen avstånd, ansågs urartade eller var opolitiska.

Ja, det är klart. Jag var inte ute efter att hävda att nazismen är överlägsen på nåt sätt. Jag tycker dock det är fel att förringa deras arkitektur och propaganda. Sovjetunionen hade också mycket att komma med. Det är något som totalitära samhällen brukar vara bra på, storslagna symboler, arkitektur etc.

Totalitära samhällen brukar vara bra på att tvinga folk att bygga storslagen arkitektur.

4 februari 2011, 23:08
Medlem
Hugo Boss gjorde världshistoriens snyggaste uniformer åt nazisterna.

4 februari 2011, 23:09
Medlem
Google[Bot] skrev:
Yetin skrev:
Zombie skrev:

Totalitära samhällen brukar vara bra på att tvinga folk att bygga storslagen arkitektur.

Japp.

4 februari 2011, 23:10
Medlem
Galna kommunpampar brukar också fixa det.
Bild

4 februari 2011, 23:25
Medlem
Guldhamster skrev:
Hugo Boss gjorde världshistoriens snyggaste uniformer åt nazisterna.

Snygga uniformer saknar egentlig funktionalitet.
Den överdrivna nazi estetiken fick senare revideras,till exempel fick man ta bort officerarnas röda revärer på byxorna eftersom de var alldeles för uppenbara signaler för ryska prickskyttar.
MAN fick även modifiera de tyska korsen på stridsvagnarna eftersom de var bra att använda som referens när man siktade på dem med pansarvärn.Däremot var man först med riktiga kamouflage uniformer.Man vinner inte krig på att se sexuellt attraktiv ut i fält.
Bild

4 februari 2011, 23:32
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.