Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Barn 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Barn
Det här är en alvarligt menad fråga och jag dömer absolut inte någon utan det är
bara mina funderingar.
Är det egentligen rätt att låta sådana som oss att skaffa barn, sannolikheten att de
ärver diverse "fel" är ju rätt uppenbar, jag själv har valt bort det men det är ju mitt
högst personliga val. Men jag menar är det rätt att sätta nya människor som med stor
sannolikhet kommer att må skit till välden, det skulle ju vara så enkelt att efter några
resor på psyk så knipsade de ledningarna, skitenkelt. Jo jag vet Hitler och tvångssterilisering
och hela den biten men trots det, det skulle bespara världen från mycket lidande.
Har diskuterat det här med andra och jag vet att det är ett svårt ämne, men jag kan
lika fullt inte släppa det.
Kom ihåg jag dömer ingen! det här är mina tokiga funderingar.

30 januari 2011, 13:45
Medlem
Inlägg Re: Barn
Det finns för många olika autister för att göra så. En del är fullt kapabla till att ta hand om sina deformerade avkommor. En del får friska avkommor. Men det vore trevligt om man slapp bekosta sterilisering själv. Fan, femtusen spänn eller mer skulle det kosta sade barnmorskan. Bättre med celibat då. Jag ville sterilisera mig redan i 20-årsåldern, men då vägrade de, jag var för ung sade de.

30 januari 2011, 14:01
Medlem
Att barnen kommer blir förtryckta av samhället är inget skäl att inte skaffa några, det är ett skäl att förbereda sig för att det blir krig mot myndigheterna om man gör det.

Det går inte att veta om man får ungar som är låg- eller högfungerande. Högfungerande autister är i vissa avseenden överlägsna NT och kan klara sig bra under rätt förutsättningar. De nischer i samhället där autister platsar har blivit mindre än förr men det kan vända i framtiden. Kanske inom några årtionden men annars om några hundra år. Man bör svara på de förutsättningarna genom att hata omgivningen snarare än sina egna gener.

När jag "blir stor" ska jag bo på en gård i skogen och i så hög grad som möjligt försörja mig själv. Och vara redo att försvara mig med skoningslöst våld om samhället inte låter mig göra så.

30 januari 2011, 14:10
Medlem
Att det var så dyrt det visste jag inte! Men nu menade jag inte alla autister
utan även andra som är mer eller mindre tokiga och åker in på psyk, låt oss
säga mer än 6-7 gånger sen blev det en gratis vare sig man vill eller inte.
Jag är ute efter att bespara från lidande.

30 januari 2011, 14:12
Medlem
Även fullt friska NT-indivier får barn med olika sorters handikapp och besvär, både psykiska som fysiska.
Men risken för att ärva något inom npf är ju antagligen något större. Speciellt eftersom många av oss fastnar för en partner som också har något inom samma spektrum.

Jag ser en hel del av de styrkorna som npf ger som en tillräckligt positiv aspekt för att tycka att det vore dumt om ingen av oss ynglade av sig.
En hel del av det som varit svårt genom livet för oss som nu är vuxna har varit det av anledningar som inte är lika framträdande eller ens alls kommer drabba våra barn eller deras barn.
Samhällets krav må ha ökat men medvetenheten kring npf-problematiken har ju också gjort det även om den i många avseenden fortfarande ligger avsevärt efter.

Bara den kunskap som vi som fått diagnos i vuxen ålder därmed numera besitter om vår egen sårbarhet, ger ett visst skydd för våra barn.

Men jag talar rätt mycket i egen sak här. Ta det för vad det är.

Dessutom ser jag det som en erfarenhet jag inte vill vara i utan att ha gått igenom den uppväxt jag gjort. Det har delvis varit ett helvete men även en mänsklig kunskapskälla att, om inte ösa ur, så gräva i efter mindre stycken av igenkänning i andras lidande. Jag har formats till den jag är, på gott och ont, av det jag gått igenom.

30 januari 2011, 14:21
Medlem
Tvångssterilisering är fel väg att gå, det finns stor risk för godtycke hos läkarna som ska fatta beslut, dessutom lär diskriminering förekomma, hela iden med tvångssterilisering är förresten diskriminerande. En annan sak är att även till synes helt normala människor kan vara horribla som föräldrar.

30 januari 2011, 14:31
Medlem
Jag tycker inte psykvistelser är ett bra mätinstrument. Många galningar läggs aldrig in.

30 januari 2011, 14:31
Medlem
Om man ska sterilisera någon är det de grupper som skadar andra, t.ex. kluster B störda personer, psykopater och sånt. En förutsättning för att sterilisera folk är att beteendena kan kopplas till något mätbart, typ gener, så att det inte blir ett politiskt instrument utan ett medicinskt. Kluster B störningar (särskrivning men jag vet inte hur det skrivs annars?) kan ju orsakas av annat än medfödd ondska.

Människan är av naturen god, precis som flockdjur i allmänhet (reciprok altruism). Det kan dock uppstå sociala parasiter i såna arter, upp till ca 1 % av befolkningen, som inte är osjälviska av naturen utan bara utnyttjar att andra är det. Dessa saknar de egenskaper som fått oss att uppfinna begreppet människovärde och bör därför inte heller omfattas av det. Att mer än en procent uppträder själviskt och hänsynslöst idag beror sannolikt på att psykopati upphöjts till ideal i dagens samhälle, och i de flesta fall är det alltså reversibelt.

30 januari 2011, 14:43
Medlem
90% av alla problem/bekymmer vi med AS har är bara ett resultat av NT-världens ologiska lösningar på allt. Leker vi med tanken att sterilisera NT så får vi efter ett tag ett omvänt problem där NT inte passar in.
Men visst, betald sterilisering till de som önskar. Jag tror att de dåliga föräldrarna på något sätt själva känner det på sig.

Vägen till ett sundare samhälle får vara att kollektivet får lära sig en mer tolerant syn på de som avviker.

30 januari 2011, 14:58
Medlem
sugmundfreud skrev:
Jag tycker inte psykvistelser är ett bra mätinstrument. Många galningar läggs aldrig in.

Nä det är ju förstås sant flera chefer jag har haft har varit uppenbara
psykopater och borde snabbt lagts under kniven!
Intressant med åsikter från de som valt att skaffa barn för de erfarenheterna
har man ju inte.
Dessutom borde det lämnas någon sorts bruksanvisning på barn jag tycker
att det är svårt att begripa sig på dem :?:

30 januari 2011, 22:05
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.