Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Vad kommer efter 3D? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Vad kommer efter 3D?
Jag är skelögd och kan inte uppfatta 3D-effekter i film eller spel. Nu verkar det som om spelmarknaden mer och mer kommer gå över till 3D-spel. Alltså spel som utnyttjar teknik som skapar två separata bilder som av hjärnan hos en icke-skelögd uppfattas som djupseende men för en skelögd bara ser ut som skräp. Om 20 år finns kanske inte de traditionella spelen längre.

Om detta är framtiden ser jag inte mycket mening med livet, eftersom tv-spel är min mening. Det jag hoppas på är att det som kommer efter 3d-effekter är något liknande Star Treks holodäck med äkta Virtual Reality och att detta fungerar även för personer med ett dominant och ett svagt öga. Vad tror ni? Hur ser framtiden ut?

19 januari 2011, 23:32
Medlem
Inlägg Re: Vad kommer efter 3D?
Vi kan nog förutsätta att skärmarna utvecklas de också.
De har ju nått gränserna för vad ögat kan se. Så efter de jagat klart på priset får vi nog se lite innovativa lösningar.

19 januari 2011, 23:44
Medlem
Har läst att det, i motsats till vad man tidigare trott, ska gå att bota ett passivt öga och få syn med båda ögonen. De som lyckats beskriver att helt plötsligt ha djupseende som att ha varit färgblind sen födseln och sen helt plötsligt kunna se färg. De som aldrig sett färg förstår inte vad det är och de som alltid sett det tar det för givet och tänker inte så mycket på det.

Jag har börjat inse att min avsaknad av djupseende är ungefär som att sakna luktsinne eller färgseende. Undrar hur det skulle vara att se världen på djupet, med båda ögonen. Hoppas att jag får göra det någon gång.

20 januari 2011, 00:05
Medlem
Guldhamster skrev:
Jag har börjat inse att min avsaknad av djupseende är ungefär som att sakna luktsinne eller färgseende. Undrar hur det skulle vara att se världen på djupet, med båda ögonen. Hoppas att jag får göra det någon gång.
Du, jag ser heller inte djup. Beror iofs inte på skelögdhet.
Men tittar jag på omgivningen genom en kikare så upplever jag ett hiskeligt djup.

20 januari 2011, 00:13
Medlem
Samtidigt märks en tillbakagång/comeback till/av den typen av spel jag gillar. Där man springer på en bana bara rakt fram eller runt runt. Tex Wonder Boy, Castlevania. Eller de två hoppande drakarna Bub och Bob i Bubble Bobble. Eller Bomber Man.

I slutänden kan det inte bli hur modernt som helst 100%. Många gillar det enkla. Jag tror det kommer att finnas alla möjliga varianter, inte bara 3D och dess efterföljare.

20 januari 2011, 05:07
Medlem
Det måste komma en backlash snart med all den här teknikhetsen. Jag tycker 3D och annat teknikrunkande är ganska ointressant - satsa på story/atmosfär/spelupplevelse/dialog/etc istället.

Exempel på spel med hur mycket atmosfär som helst utan att kunna kontrollera hur varenda jävla grässtrå vajar i vinden:
http://www.ifgdb.com/play/coma

21 januari 2011, 15:16
Medlem
Schueberird skrev:
Det måste komma en backlash snart med all den här teknikhetsen. Jag tycker 3D och annat teknikrunkande är ganska ointressant - satsa på story/atmosfär/spelupplevelse/dialog/etc istället.
Du har en poäng.
De allra flesta spel som jag tycker är bra, är i 2D.

21 januari 2011, 15:48
Medlem
Ufo skrev:
Schueberird skrev:
Du har en poäng.
De allra flesta spel som jag tycker är bra, är i 2D.

Nu pratar jag alltså om den nya 3D-tekniken.

För mig är inte tekniken i sig ett mål, utan bara ett verktyg. Egentligen spelar det ingen roll vilken teknik som används om bara det jag räknade upp tidigare finns med. En risk med att använda all modern teknik är att man glömmer viktigare saker eller inte har råd att anlita till exempel en bra manusförfattare, men den risken minskar väl efterhand som den nya tekniken blir billigare att använda. Ett spel behöver inte modern teknik för att vara bra, men tyvärr är det många som tycks stirrat sig blinda på den.

23 januari 2011, 16:50
Medlem
Guldhamster skrev:
Vad kommer efter 3D?

Spel med känselåterkoppling kommer nog dyka upp mer och mer (tekniken finns redan).

Spel för lukt- och smaksinnet kommer nog dröja.

Annars är det väl det cybernetiska gränssnittet som vore den ultimata erövringen, fast jag undrar lite vad det skulle kunna göra med oss:
eXistenZ (David Cronenberg) ("We're still in the game, right!?")

23 januari 2011, 20:46
Medlem
Schueberird skrev:
Nu pratar jag alltså om den nya 3D-tekniken.
Känner mig ovanligt okunnig nu.
En ny 3D som till skillnad ifrån gammal 3D är vad då?

26 januari 2011, 01:21
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.