Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Journaler 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Journaler
Sitter och läser mina journaler som jag begärt ut, mycket intressant läsning förstår att
tok-läkarna inte gillar att man får ta ut dem, de har sagt mycket men skrivit en massa
annat, myglare! :evil:
Samtidigt lär jag ju erkänna att man har ju betett sig som ärthjärna ibland ujujuj ojojoj!
Men rekomenderar fler att göra det, det är intressant att se hur de resonerar.
Sen får man ju också stå ut med att se vilken tokstolle man varit och är...... :|

26 januari 2011, 12:31
Medlem
Inlägg Re: Juournaler
Hade du svårt att få ut journalerna? Vet att det kan vara struligt & att de tom glömmer skriva saker.

Bli inte generad för det du gjort, alla har något att skämmas för, du är i gott sällskap med resten av jordens människoskara. Mår man dåligt kan det bli lite extra. Snacka om läsning om vi fått veta vad alla gör när de inte har någon social norm att följa (exvis i hemmet).

Journalerna förstörs efter ett tag också, om de går med på din begäran. (Förvaltingsrätten alltså)

26 januari 2011, 13:07
Medlem
Kan jag alltså begära att de förstörs? det låter perfekt för läkaren pratade
inte svenska(han var skogsturk) så jag förstod inte vad han sa, och uppenbarligen
inte han vad jag sa heller. är det efter vissa år det går att begära eller?

26 januari 2011, 14:03
Medlem
Haha. Kan föreställa mig när en ny patient kommer in. Vem vare som fick psykos? Vem vare?!

Tror inte du kommer få förstöra hela din journal efter det är så nära inpå din intagning, men delar kan du däremot förstöra. Det ska ju inte ha med tidsbestämmelser att göra, men döktörn anser väl att tillfrisknanden tar ett tag och att journaler kan vara bra för uppföljningar. Prata med någon sjuksköterska om doktorn anser sig vara för upptagen, de är skyldiga till att berätta allt om det här för dig.

Språkbarriärer är såvitt jag vet inte ett skäl till journalradering, men däremot kan du visa missnöje om du anser dig ha fått felaktiga uppgifter nedtecknade i dina journalhandlingar. Där är språkbarriären förmodligen anledning nog att det ska noteras.

Citera:
Vad säger regelverket om förstörelse och rättning av en patientjournal?

En patientjournal får efter det den signerats eller låsts bara ändras i form av en rättelse. Om en felaktig uppgift rättas ska både den felaktiga och den rättade uppgiften finnas i journalen.

Patienten har möjlighet att få noterat i journalen om han eller hon anser att en uppgift är oriktig eller missvisande.

En patient eller någon annan som omnämns i en patientjournal kan ansöka hos Socialstyrelsen att journalen ska förstöras helt eller delvis.

Förutsättningarna för detta är att

* godtagbara skäl anförs för ansökan,
* patientjournalen eller den del som önskas förstörd ska uppenbarligen inte behövas
* för patientens vård, och
* det ska från allmän synpunkt uppenbarligen inte finns skäl att bevara journalen.

26 januari 2011, 15:40
Medlem
Förresten, du kan be läkaren sätta sig ned med dig och gå igenom journalerna (få dem förklarade). Då kan han inte skylla på att han är upptagen. Eller så är han väldigt lat och låter någon stafettläkare sitta med dig.

26 januari 2011, 15:47
Medlem
Tackar för bra info, den ska användas! Jo det var en jävla cirkus när jag
kom in, polisen hade hämtat mig för jag hade smitit tidigare på dagen, det
är en lång tragikomisk historia :roll: som jag inte ens vill tänka på.
Men jättetack iaf! :)

26 januari 2011, 17:00
Medlem
Tyvärr kan jag inte sätta mig ner och prata med honom för
han finns inte kvar, han glömmer säkert inte mig iaf för jag
lyckades få honom att frusta av ilska, han fick gå därifrån
ett tag :twisted:

26 januari 2011, 17:33
Medlem
Inlägg Re: Journaler
Äsch, tragikomik eller inte, sånt händer.

På dem bara *thumbs up*

27 januari 2011, 09:45
Medlem
Haha! jo du nu ska de få veta vem de retat, efter ett litet tag
så brukar någon stackare minnas mina härjningar i patientnämnder,
anmälan till socialstyrelsen m.m. och si då brukar det bli annat
ljud i skällan :lol:

27 januari 2011, 12:33
Medlem
Chicks dig that ;) Tror jag. Stå upp för dig själv, personalen bryr sig bara om sitt jäkla jobb, om de inte råkar vara några änglar.

27 januari 2011, 12:49
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.