Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
WAIS - "atrologiliknande oväsentlighet"? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg WAIS - "atrologiliknande oväsentlighet"?
Vår nye medlem tor (välkommen förresten ;) ) nämnde i en annan tråd idag WAIS, med parentesen att det är en astrologiliknande oväsentlighet. Jag blir nyfiken. Vad säger ni (som kanske vet mer än jag om detta) andra? Är WAIS ett bra verktyg för att mäta kognitiva (o)förmågor? Vad kan man egentligen utläsa av ett WAIS-test?

I samband med att jag gjorde WAIS-tester, så fick jag även göra ett test där jag skulle sitta framför en dator, och trycka på en tangent på rätt ställe. Jag minns att jag kände mig trött och väldigt okoncentrerad och deppig den där dan, satt mest och tryckte på den där tangenten för att få testet avklarat. Visste ju också att det skulle bli AS-diagnos, hade själv bett om utredningen, så jag var väl sådär lagom motiverad... Efteråt fick jag höra att detta test mätte impulsivitet, och i och med att jag tryckt så snabbt (och ofta fel), så skulle mitt resultat tolkas som att jag är impulsiv. Summa summarum tror jag att det är lätt att testresultat blir fel/tolkas fel, men psykologen som gjorde testerna tog hänsyn till det taskiga skick jag befann mig i.

28 juli 2009, 12:50
Medlem
Inlägg Re: WAIS - "atrologiliknande oväsentlighet"?
Är inte det ett av standardtesterna, som anses bra?

3 augusti 2009, 01:52
Medlem
Om du (som moderator) sätter in ett "s" i rubrikens "atrolologi",
samt klargör "vad" det anses bra för,
så skall jag försöka hinna svara imorgon tisdag.

Aborre stavas Aborre. NEJ. Det är fixat nu. Abborre. Tack.

Tor

3 augusti 2009, 09:36
Medlem
Savanten Svante skrev:
Är inte det ett av standardtesterna, som anses bra?

Av vem anses det bra?
Proffsen eller de som testas?

Jag tycker inte heller att det är särskilt bra. Kanske för vissa typer av personer, men definitivt inte för andra.
För de sistnämnda gäller det då att utredarna förstår att lyssna på personen och intervjua rätt, och inte gå på testet för mycket.

Jag har hört en hel del av sådant som "fick dåligt eftersom det var så trist och jag sket i det" eller "fick jättebra för jag var intresserad/påläst, men i vardagen fungerar det inte, det som det här skulle mäta".
Speciellt det där uppmärksamhetstestet (klicka på dator) verkar väldigt styrt av intresse. Fast vad jag förstår, så tillhör det inte WAIS. Jag har för mig att min utredare sade det.

För mig, så syntes inte en del av ojämnheterna, eftersom det var ojämnheter inom samma del.

Så det krävs alltså att utredaren vet hur den ska tolka och vet vad den ska ställa för tilläggsfrågor.
Och då verkar ju inte testet vara så jättebra, om man på eget bevåg (som utredare) behöver "läsa mellan raderna" och inte bara rakt av.
Dessutom så visar sig inte alls ens förmågor på samma sätt i en testsituation som IRL. Man kan vara mycket sämre eller mycket bättre i en testsituation. Vissa av delarna går att lösa med logik och IQ, men IRL går det alldeles för fort och är MYCKET mer komplext.

Vidare så måste utredarna lära sig att samma "nedsättning" kan ge symptom som kan verka motsatta. Och att lära sig orsakerna till symptomen så att de vet hur de ska ta reda på hur det VERKLIGEN är för personen. Samma sak med vissa tilläggsproblem som "rädsla under barndomen" eller "ofta deprimerad". Kanske vanligt vid AS, men inget absolut mått på om personen har AS eller hur "kraftig" AS den har.

3 augusti 2009, 09:39
Medlem
Hmm. Jag har inte läst på om det där testet, bara sett det nämnas en massa gånger, så jag liksom bara förutsatte..

Intressant att läsa!

Jag måste ta reda på vad mitt test hette.

3 augusti 2009, 12:57
Medlem
Utredare borde väl bli bättre och bättre på att tolka WAIS-resultat, känna till "felkällor" o.s.v. (Eller kanske inte, en del psykiatriker känner ju inte igen en depression som inte är skolboksexempel, eller kallar allt för depression - ät SSRI.)
Det verkar ju också som en del utredare är bättre än andra. Ganska stora skillnader.
I alla fall får jag det intrycket när jag talar/skriver med utredda personer.

3 augusti 2009, 13:27
Medlem
Nej, "tangenttryckartestet" är inte en del av WAIS, men jag gjorde det i samband med WAIS-testerna. WAIS är säkert bra för att mäta olika kognitiva förmågor/nedsättningar, förutsatt att man mår ok när man gör dem, det gjorde inte jag. I vilket fall är jag ändå nöjd med min AS-utredning, eftersom hänsyn togs till det skick jag befann mig i, och jag också fick tillfälle att berätta om varför jag trodde att jag hade AS. Jag skrev också, på eget initiativ kommentarer till diagnoskriterierna, vad jag tyckte stämde in/inte stämde in på mig, psykologen tog mina kommentarer på allvar.

7 augusti 2009, 10:14
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.