Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Vart i världen vill du flytta? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Vart i världen vill du flytta?
Jag har efter mycket övervägande hittat mitt drömställe, dit jag flyttar om jag skulle bli miljonär. Singapore.

Rikt land, litet nog att fotvandra över om man vill (en tredjedel av Okinawas storlek, till ytan bara dubbelt så stort som Nagoya), obefintlig brottslighet, dödsstraff som i praktiken inte behöver användas, fungerande mångkulturalism, hård vaksamhet mot Islam med slöjförbud på agendan, liten befolkning, 72% kineser (vilket är ett trevligt folk), engelska är administrativt språk samt undervisningsspråk i skolorna, även många japaner jag kan prata japanska med, inga naturkatastrofer, enormt utbud av shopping, kanske världens högsta standard generellt på luftkonditionering etc etc...

Singapore verkar vara så nära paradiset på jorden det går att komma. Min pappa har varit där och han beskrev det som ett litet paradis men långt ifrån den gris och beachkultur som präglar emigranttäta Brasilien, Thailand eller Spanien.

Bild

Bild

Singapore är liksom en blandning mellan västerlandet, Shanghai, Dubai och sydostasien. Det bästa av allt. Jag hittade en gång på ett fiktivt land, och jag har kommit fram till att Singapore är det landet i verkligheten.

22 januari 2011, 16:55
Medlem
Inlägg Re: Vart i världen vill du flytta?
Mitt drömställe vore en stor tomt med timrat hus här någonstans, tyst och skönt
och helt orörd urskog! vilket fiske, och vilken jakt och ryska kaffe-flickor ;)
Barrskogsbältet-taigan.
Tvärs över Ryssland går ett 1000 km brett barrskogsbälte-taigan. Här växer gran, tall och lärkträd. I den norra delen av taigan är skogen gles och tillväxten långsam. Den största delen av taigan består av orörd urskog. I söder är taigan uppblandad med lövskog.

22 januari 2011, 18:32
Medlem
Norge

22 januari 2011, 18:52
Medlem
Singapore skulle passa mig fint. Förutsatt att jag hade rejält med pengar så att jag kunde bo i lägenhet med hög standard och leva bekymmersfritt.

Jag är imponerad över sydostasien och den kultur som verkar finnas där, blandningen av väst och öst.

Tror jag skulle kunna ta till mig det som finns i Singapore och t.ex Taiwan.

22 januari 2011, 19:27
Medlem
Mars
http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=3276
http://www.aftonbladet.se/resa/article8060143.ab

23 januari 2011, 01:39
Medlem
nordvästra Italien Aostadalen
det är en ganska liten provins på östsidan av Monte Bianco
klimatet skulle passa mig väl medelhavsvärme men med kyleffekt från Alperna och
matmässigt sett så är Italien just det, Italien. Behöver man säga att jag gillar italiensk mat

23 januari 2011, 02:05
Medlem
Allt kan vara vackert på avstånd. Ni är förförda av en vykortsidyll.

23 januari 2011, 09:34
Medlem
Spetsbergen. Det ser mysigt ut, och inte så mycket folk. En liten stuga i dalarna skulle inte heller vara helt fel.

Singapore skulle man behöva bli tvångsförflyttad till. Blää.

23 januari 2011, 10:10
Medlem
Jag skulle vilja flytta till ett ställe med vacker natur och kuperad terräng, kanske som ett mellanting mellan Skåne (vackra bokskogar) och Värmland (kuperad terräng), men också bra mataffärer med både brett och djupt sortiment och kunnig, tjänstvillig personal. Snabb internetuppkoppling (säg 100 mbit upp och ner); bibliotek och muséer; fri, tillåtande kulturpolitik; spännande, varierad arkitektur med en blandning av både gammalt och modernt; promenad, vandrings- och cykelvänliga omgivningar och gärna dito centrum står också på listan. Finns allt detta någonstans?

23 januari 2011, 14:58
Medlem
Krigarn skrev:
Allt kan vara vackert på avstånd. Ni är förförda av en vykortsidyll.

Förmodligen sant. Jag blev inte imponerad av Bayern och Österrike när jag besökte dessa platser för snart 10 år sen. Jag gick istället runt och låtsades att det var någon slags fantasysagovärld och försökte få någon glädje av resan den vägen.

Hela min uppväxt ägnade jag åt att dagdrömma om fantasivärldar liksom om andra länder. Däremot hade jag aldrig en verklig ambition att faktiskt ta mig till ett annat land. Jag ville bara ha en exotisk bild i huvudet som fick mig att uthärda en verklighet jag aldrig till fullo kunnat känna mig hemma i.

Det jag egentligen vill är att ta steget ut i det okända. Det är det jag alltid önskat. Existera på ett annat plan. Min andliga sanning har jag inte funnit i någon form av harmoni med allt omkring mig, utan i galenskapen. Jag är en desperat sökare med ett känsloliv som en tropisk åskstorm. Personer som jag dör ofta unga. Jag vet inte själv varför jag ska fortsätta leva när allt jag önskar är att få leva i en dröm, skapa drömmar och få andra att drömma.

25 januari 2011, 01:31
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.