Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Stora vikt hälsotråden. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Stora vikt hälsotråden.
Här skriver vi om hur maten påverkar kroppen ur viktsynpunkt.

Jag börjar med en ickeartikel
http://www.alltomstockholm.se/start/article1869175.aos

19 december 2010, 14:35
Medlem
Inlägg Re: Stora vikt hälsotråden.
Ska den artikeln påverka ur viktsynpunkt genom att man tvingas gå och kräkas av vämjelse efter att man läst den?

Funkade inte på mig.
Jag har jobbat på flera restauranger och storkök så det var inget nytt.

19 december 2010, 18:43
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Ska den artikeln påverka ur viktsynpunkt genom att man tvingas gå och kräkas av vämjelse efter att man läst den?
Mehh fel artikel.................
Den var det jag skulle länka till.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article6744214.ab
Citera:
Lightprodukter i all ära – men de kan faktiskt ge motsatt effekt och få dig att gå upp i vikt istället för ner.
Det varnas i alla fall för i flera forskningsstudier.

Inte så djupgående dock........

19 december 2010, 18:57
Medlem
Socker är väl det man ska undvika om man vill gå ner i vikt och behålla hälsan. Fett är inte alls lika farligt, tvärtom behöver vi fett.

(Och då är det kört med mig. :( )

19 december 2010, 19:03
Medlem
Som jag förstått så är de syntetiska sötningsmedlen mycket värre än rent socker.

19 december 2010, 19:07
Medlem
Komiska produkter jag sett:

Digestive med fullkorn
Pulverpotatismos med fibrer. Var i helvete kom fibrerna ifrån där???
O´Boypulver med fibrer. Kakao, socker och öh... ja vadå egentligen?

19 december 2010, 19:10
Medlem
För ett tag sen så såldes nån slags chokladkakor eller nåt i affärerna och på skylten där förpackningarna låg så stod det "Kan innehålla spår av mineraler och vitaminer". Lite skoj faktiskt.

19 december 2010, 21:50
Medlem
Ufo skrev:
Som jag förstått så är de syntetiska sötningsmedlen mycket värre än rent socker.

Tveksamt. Syntetiska sötningsmedel är säkert inte så jättenyttigt ur andra aspekter och dom kan säkert göra så att man blir mer sugen och äter mer. Men det är jäkligt mycket kcal i socker och det slipper man med lightprodukter och kan man trots det avstå från att äta mer så slipper man ju iaf kalorierna.

Jag tror iaf inte att dom är "mycket värre".

19 december 2010, 21:55
Medlem
moggy skrev:
Jag tror iaf inte att dom är "mycket värre".
Med tanke på http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam
Citera:
högsta rekommenderade dagliga dos är 40 mg aspartam per kilo kroppsvikt.
Har man en vikt på 70kg så hamnar taket på hela 2,8g sedan blir det tydligen toxid.
Det skrivs också om leukemi, lymfcancer och bröstcancer vid ett dagligt intag på 20mg/kroppsvikt.

Jag tycker nog man skall vara väldigt försiktig med sånt där.

27 december 2010, 11:33
Medlem
Jag tycker det kan kännas bättre med sötningsmedel än socker i vissa läsker. En sockerdricka lär ju smaka skit utan socker, fast i.o.f.s. finns det ju äcklig sockerdricka med socker också...nu tappar jag tråden...öööhh...jo...Pepsi Max är ju underbart att dricka. Fast det känns ganska toxiskt när man har druckit över en liter läsk med sötningsmedel också, typ som att magsäcken inte mår bra, det känns surt och strävt. efter 1.5 liter Trocadero Light så rapar man ju frukt-rapar rätt länge efteråt. Man ska nog dricka med måtta.

Sen vad gäller dynga som Fun Light. Där har jag märkt att jag känner mig helt förstörd av vissa smaker. Nån gång hade jag bara druckit vatten som dryck i några dagar och provade nån frän ny Fun Light-smak och fick huvudvärk efteråt. Fast det var nog inte aspartamet eller vad dom nu har för sötningsmedel. Finns ju massor av andra roliga kemikalier i dom där drickorna. Helt klart toxiska grejer. Finns ju studier som visar att en del såna där skojiga kemikalier i kombination kan typ förvärra ADHD gravt och sånt.

27 december 2010, 12:52
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.