Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Försäkringskassan har en totalkrasch. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Försäkringskassan har en totalkrasch.
Handläggningssystem på Försäkringskassan ligger just nu helt nere. Myndigheten har även stängt telefoniväxeln.
Försäkringskassan meddelade redan på söndagen att självbetjäningen via webbplatsen hade slutat fungera. Även de interna handläggningssystemen ligger nere. "Felsökning pågår", lyder det korthuggna meddelandet.

Enligt myndighetens it-direktör rör det sig om ett hårdvarufel som inträffade på söndagseftermiddagen. Ännu vid lunchtid på måndagen låg systemen helt nere.

– Handläggarna och kundcentret får inte de informationskällor som behövs för att de ska kunna utföra sitt jobb, säger han till Aftonbladet.

Att telefonerna inte fungerar beror i sig inte på krånglande teknik, utan på att Försäkringskassan valt att stänga växeln eftersom handläggarna som svarar ändå inte kan hjälpa den som ringer. Det ska även finnas risk för att utbetalningar inte kan genomföras som planerat.


Just min fetning känns lixom lite extra bra...

http://www.idg.se/2.1085/1.361581/jatte ... ingskassan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8361573.ab


3 januari 2011, 13:29
Medlem
Inlägg Re: Försäkringskassan har en totalkrasch.
Lär ju vara fixat tills dess att det är dags för utbetalning av pensionen.


3 januari 2011, 13:52
Medlem
Inlägg Re: Försäkringskassan har en totalkrasch.
Ett hårdvarufel slog ut handläggningssystemet på söndagseftermiddagen. Det ledde till att Försäkringskassans handläggare inte kunde göra sitt jobb. Därför stängdes telefonerna till kundcentret av och hölls sedan stängda under hela måndagen.
Beordrad övertid
Eva är handläggare på Försäkringskassan. Hon berättar att hon och hennes kollegor är mycket frustrerade över sin arbetssituation.

– Vi har hela hösten varit beordrade övertid på grund av stor arbetsbelastning och så kommer det här, skriver hon i mejlet till Aftonbladet.
"Tär på många"

Flera av handläggarna var på förväg beordrade övertid även under söndagen och måndagen. Men nu när datasystemet havererat stannar arbetet upp helt. Och ännu fler ärenden hinner läggas till den växande högen.

– Det börjar tära på många anställda, skriver Eva.

Hon fortsätter:

– Alla är ju drabbade, anställda, kunder. Man måste se det från alla håll.


Se det från alla håll, ja, det låter som en bra princip. Undrar om de anställda kan sjukskrivas pga stress, eller om de måste prövas mot hela arbetsmarknaden först? :evil:


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8364402.ab



Kaos efter datafel

KAOS? Jag kan berätta vad kaos är. Det är när ni talar om för mig att jag inte får några pengar alls, sista arbetsdagen före julafton. DET är kaos.


3 januari 2011, 23:45
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 


Som gäst saknar du privilegier.

cron