Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Kärnkraftsdrivna fartyg 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Kärnkraftsdrivna fartyg
Har länge fascinerats av specifikt fartyg som drivs av kärnkraft. De kan gå många år utan nytt bränsle. Det har dock nästan bara förekommit militärt, alla experiment med civil sjöfart har visat sig vara för dyra i drift med undantag för storslagna Ryska isbrytare. Man kan ju tänka sig att dyrare bränsle och allt större containerfartyg kan göra det ekonomiskt med fraktfartyg som drivs av kärnkraft, det finns inte så många alternativ utöver kärnkraft och fossilt. Det skulle väl möjligen vara om man la ut mängder med solceller i vattnet som laddar stora batterier åt båtarna att plocka upp längs vägen.

Mäktig Rysk isbrytare: http://en.wikipedia.org/wiki/NS_50_Let_Pobedy

Är man orimligt rik kan man åka som passagerare på en kryssning till Nordpolen.

31 mars 2013, 17:44
Medlem
Inlägg Re: Kärnkraftsdrivna fartyg
Skepp kan förstås inte bli hur stora som helst eftersom de får tillgång till färre tillräckliga hamnar ju större de är. Men för att få mer för pengarna borde man ju kunna koppla ihop skepp och låta ett kärnkraftsdrivet dra de andra efter sig, sen köra på diesel/biobränsle vid hamnen.

31 mars 2013, 17:52
Medlem
Undrar vad som skulle hända om man med ett privat fartyg(kärndrift) vill besöka Iran eller Korea?
Misstänker att båten kommer lysa med sin frånvaro ganska snart.

31 mars 2013, 23:53
Medlem
Jag kan föreställa mig att Nordkorea skulle bli tjuriga oavsett drift på fartyget, och kunna hitta på nåt skäl att beslagta det. Om man skulle försöka avtala med dem i förväg skulle de kanske göra en PR-grej av att deras hamnar trafikerats av en kärnkraftsdriven båt. De har ju redan lite kärnteknik. Men det är svårt att veta hur ett sånt land gör. Jag tror inte Iran skulle gå så långt som att stjäla båten, de är ändå mer normala än Nordkorea. Det skulle se alltför illa ut att bara ta en reaktor. Om ett amerikanskt hangarfartyg skulle paja nära deras kust skulle de säkert ta reaktorerna, det vore ju inte första gången de tar nåt från amerikansk militär. De flesta fartyg har två reaktorer men nåt av dem har tolv.

Nu förutsätter jag också att stora delar av västvärlden (EU) skulle ha negativa synpunkter på såna fartyg inledningsvis och det därför skulle vara trots av andra länder att ta emot dem. Iran och NK gillar ju att vara tvärsemot.

Jag tror egentligen det mest är för containerfartyg Kina-EU/USA det skulle vara aktuellt med kärnkraft. Men somliga vill förstås ha olja från Iran.

1 april 2013, 09:49
Medlem
Nu tänkta jag snarare att USA med allierade skulle trolla bort båten, i tron att den annars skulle få vingar och explodera över civiliserad bebyggelse.

2 april 2013, 18:36
Medlem
Det förefaller inte helt osannolikt nej...

2 april 2013, 22:57
Medlem
det hade varit roligt om ASEA's gamla planer på kärnkraftsdrivna värmepannor för flerfamiljshus hade blivit verklighet... då hade man kunnat ta en sådan och stoppa in i sin båt: Bild

7 april 2013, 11:59
Moderator
Man kan ju alltid montera ett gengasaggregat, designat så att det liknar en reaktor, och elda det med fruktkärnor. Fattigmans kärnkraft i någon buskis. :04:

7 april 2013, 14:53
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.