Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Känt folk med (troligt) AS 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Känt folk med (troligt) AS
Vi radar dem här, alla de som förefaller ha AS.

Anna Odell.
Det verkar troligt efter att ha sett filmen Klassåterträffen. Öppningsscenen när hon kommer in på träffen tycker jag skriker asperger om henne, sparsam mimik, hur klasskompisarna beskriver henne (för det är väl deras autentiska utsagor, om jag förstått det rätt - även om allt återges med hjälp av skådespelare). Hur hon känner sig utanför och försöker förgäves passa in hela skoltiden, utan att lyckas - väldigt aspigt. Mobbning, vanligt. Annorlunda livs- och karriärval. Stor kreativitet och uthållighet i konstprojekten, viljan att utforska det mänskliga psyket och sociala regler - som om hon också själv försöker förstå och få ihop sin verklighet med andras osv. osv.

Robin Williams
En karikatyr av en människa i de flesta filmer, en aspig människa. Avvikande, udda, dedikerad sitt yrke. Känns uppenbart att han hade AS. Hans röst till och med, avvikande röstläge.

Vivian Maier
Fotograf med livslångt specialintresse, märkliga relationer och frånvaro av djupare relationer. Levde sitt liv i skymundan som barnflicka, fotograferade allt överallt och gömde undan sitt livsverk tills den upptäcktes postumt.


2 september 2014, 00:39
Medlem
Inlägg Re: Känt folk med (troligt) AS
Birgitta Stenberg
Baserat helt och hållet på dokumentären av henne som går nu på SVT. Inte minst ögonen, blicken. Hennes livshistoria i stort, svår att leva tillsammans med (enligt henne själv), frånvaron av konventioner och öppenheten utåt känns aspigt naiv och kreativ på samma gång. Hennes författarskap. Hennes utseende och karaktär vid fyllda 80 år - väldigt ungdomlig. Intelligensen.
Jupp, jag tror att hon hade AS.


2 september 2014, 00:58
Medlem
Inlägg Re: Känt folk med (troligt) AS
http://www.wrongplanet.net/postxf127581-0-15.html

Om Robin Williams.


2 september 2014, 13:31
Medlem
Inlägg Re: Känt folk med (troligt) AS
Leila K. ?!

Jag vet inte men det skulle kunna vara så.


5 september 2014, 19:35
Medlem
Inlägg Re: Känt folk med (troligt) AS
Laleh?


23 mars 2015, 02:17
Medlem
Inlägg Re: Känt folk med (troligt) AS
Både Fredrik Lindström och Kristian Luuk är allt lite misstänkta. Mimik någon? Specialintressen osv.


23 mars 2015, 02:33
Medlem
Inlägg Re: Känt folk med (troligt) AS
Leif G.W. Persson Kolla in honom på TV, tycker det ser mycket troligt ut.


23 mars 2015, 16:20
Medlem
Inlägg Re: Känt folk med (troligt) AS
G.W är given.

Frans Kafka kanske också var en autist? Det påstås så i vissa kretsar.


29 mars 2015, 01:43
Medlem
Inlägg Re: Känt folk med (troligt) AS
Alltså - inte Frans som i ögonfrans utan Franz.


30 mars 2015, 04:58
Medlem
Inlägg Re: Känt folk med (troligt) AS
Guy Martin, motorkillen från engelsk tv.
Såg det redan på hur han gick, första avsnittet av "På båge genom Indien" (SVT) där de zoomade in hans fötter...tågång. Efter programmet googlade jag och såg att han visst har diagnos till och med: https://en.wikipedia.org/wiki/Guy_Martin

I DN idag var det en intervju med Malena Ernman där hon säger sig ha drag av AS. Jag tror nog att hon har hela kittet...
Citera:
– Egentligen är jag väldigt blyg och asocial, det tror man inte, men så är det. Det är också därför jag är hemma och skriver så mycket. Och tycker det är skönt att ha en tydlig roll, som artist.

Hon går aldrig på premiärer och har inte varit med på en enda premiärfest efter någon av sina operaproduktioner.

– Jag ger 100 procent på scen, sen har jag inte något mer kvar. Jag kan inte stå och kallprata. I så fall säger jag något viktigt och är social i exakt två minuter. Sen går jag hem.
Hur uppfattas det?

– Att jag är skygg. Förmodligen har jag ett drag av asperger. Det finns fördelar, jag lär mig noter blixtsnabbt. Har absolut gehör och hela skiten.

http://www.dn.se/kultur-noje/malena-ernman-egentligen-ar-jag-blyg-och-asocial/

Slutligen en ren gissning: Kygo
I think so, yes. :geek:


29 december 2015, 03:03
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron