Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Genealogi 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Genealogi
Nu är jag helt fast!
Hittade följande sida http://www.geni.com och började bygga ett släkträd.

På min fars sida kan man följa släktträdet in i absurdum.
På 1500-talet hette folk saker som Uriana Hund, Jakob Giös till Skitinbäck, Magnus Drake av Hagelsrum, Sabelskiöld, Isac Svinhufvud af Qvalstad och så hade några kvinnor konstigt nog döpts till Blondina och Barbie under 1800-talet.

Väldigt underhållande är det!
Är det fler här som släktforskar?

Förresten är min släktforskning på nivån "googla fram släktträd och annan släktrelaterad info som andra lagt upp". Det kanske inte riktigt räknas som äkta släktforskning...

8 december 2010, 20:42
Medlem
Inlägg Re: Genealogi
http://www.svenskadel.nu/Svinhufvud.htm

Du är ju adlig ju! :)

8 december 2010, 21:00
Moderator
CodeRedAlert skrev:
Uriana Hund

Ingen fara, ska säkert vara Urina Hund. Lätt hänt att läsa fel på gamla snirklar.

Men jo, gamla namn är en guld(?)gruva bara de.

Har varit intresserad av sådant här så länge jag minns, förutsatt litet person- och miljöfakta (historia) på köpet, så det blir levande för mig. Men som så mycket annat, var hitta energin och (särskilt före nätets tid) den sociala kompetensen? Tycker googling efter andras forskning verkar som en utmärkt nivå att börja på.

Pemer är ju djupt inne i det här, fast det kanske du redan vet. Har skrivit rätt mycket om det på Aspergerforum.

8 december 2010, 21:06
Medlem
Svante ang. adlig:
Näe, är jag inte. :D

Edit: Ojdå!

8 december 2010, 21:14
Medlem
(Kom på att det kanske inte är helt klokt att vara spårbar genom sina släktingar...)

8 december 2010, 21:18
Medlem
Kolla vad jag hittade!

http://www.idg.se/2.1085/1.348683/7-sve ... lakttrad/2

11 december 2010, 20:15
Medlem
Ja, då finns det inga ursäkter längre, Svante. Alla ska fixa ett släkträd!

Nu har jag begrundat det här med sedvänjan med att följa släktlinjer på fädernet.
Vilket BULLSHIT!!!!!!

Vem kom på den idén?
Vem är vi mer släkt med - en dumblind sprattelfisk av mikroskopiskt format eller ett ägg av betydligt större format som dessutom sitter kvar i kvinnan som sedan bär oss i ~9 månader och som vi delar själva livet med under den perioden, vi har lyssnat på hennes hjärtslag under de månaderna, delat blodomlopp och bott inuti hennes kropp.

Jag menar.
VA?!

Den där otroligt viktiga och betydelsefulla (hör ni den bitande sarkasmen?) spermien vet man inte ens var den kommer ifrån. Vi bara tror att vi vet. Eller ni män tror att ni vet.
Den är helt enkelt urusel att basera en hel släktlinje på.

På mödernet ska man gå.
Det är våra mödrar och deras mödrar osv. som vi verkligen är släkt med - PÅ RIKTIGT.
Varje släkt dör med en man och går vidare med en barnalstrande kvinna.

18 december 2010, 05:13
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Eller ni män tror att ni vet.
Trodde.

18 december 2010, 05:24
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Nu har jag begrundat det här med sedvänjan med att följa släktlinjer på fädernet.
Vilket BULLSHIT!!!!!!

Det har väl med den gamla traditionen att heteropar tar mannens efternamn vid giftermål att göra. Det finns förstås inget som hindrar att man göra både och!? *rycker på axlarna*

18 december 2010, 06:01
Medlem
Och den gamla traditionen vilar på en enorm, osynlig maktstruktur som lyfter fram mannen i alla samhälleliga ställningar av värde och undertrycker kvinnan.

Jag åberopar en annan sorts världsstyre.
Kan vi fixa det?

18 december 2010, 06:20
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.