Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Nordkoreafrågan 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Nordkoreafrågan
Usch, denna fråga börjar bli ganska otäck nu... :?

Från att ha resonerat som att "det är på tiden att den där Kim jong il får fett med stryk", har jag börjat inse att det hela kan leda till en mycket farlig situation om det blir fullskaligt krig och Kina tar Nords parti, konsekvenserna för världsekonomin kan också bli förödande om Nord använder sina kärnvapen till att pulvrisera Soul, förutom det faktum att det faktiska användandet av kärnvapen i en militär konflikt, föralltid hade påverkat den mentala barriären mot att faktiskt använda såna vapen i framtiden.

Samtidigt är det ohållbart att bara ge efter för Nordkorea och låta dom mobba och provocera Syd och även resten av världen, för att gång på gång skaffa sig fördelar, så vad göra?

Kanske skulle man snacka sig samman med Kina och ge dom ett fett erbjudande i gengäld mot att de ser med fingrarna med en massiv, militär invasion av Nord, för hursomhelst kan inte världen i allmänhet och Syd i synnerhet fortsätta att tolerera Nords beteende in i all evighet, nån gång måste gränsen för omvärldens tålamod vara nådd.

Dock kvarstår risken för en kärnvapenattack mot Soul i så fall. För det är inte bara troligt utan t.o.m. högst sannolikt att en sådan attack kommer att blir regimens sista ångestskri, innan den går under och då är katastrofen ett faktum.

-Så vad göra? :? :? :?

26 november 2010, 17:52
Medlem
Inlägg Re: Nordkoreafrågan
Jag tycker vi ska ta ett snack med risplockarna. Mobbing är inte acceptabelt. När åker vi? :?

Nej men seriöst. Det finns inte så mycket mer att göra mer än att minska på idiotin. Smäller det så smäller det. Och om ekonomin raserar är det bra om man har resurser/kunskap så man slipper enbart förlita sig på pengar vars inflation kommer stiga som en raket.

26 november 2010, 18:45
Medlem
Inlägg Re: Nordkoreafrågan
Har dom ens kärnvapen i Nordkorea? Har fått för mig att det mer är kärnvapenattrapper. Och har inte den där sjuka diktatorn totalt havererat Nordkoreas typ...öhh...allt ekonomi, försvarsmakt, infrastruktur? Om dom verkligen har kärnvapen så kan det bli trist. Men är det inte också så att både nord och sydkoreaner vill ena landet igen? Situationen är väl lite lik hur Tyskland var delat. Helt smärtfritt har inte sammanslagningen gått, men ändå rätt hyfsat.

Den som vill kriga är väl i princip den där sinnessjuka Kim Jong Il och hans anhang? Om Nordkorea rustar för krig så är det ju faktiskt så att en hel del av befolkningen kommer att försummas ännu mer än den redan gör, jag gissar på att det som det brukar göra i militärdiktaturer läggs mest krut på en slags järnridå, censur, militär och i synnerhet massa parader som är till för att visa upp för den inhemska befolkningen hur bra militär landet har. Saker som att folk har tillgång till mat, vatten, värme och sånt brukar hamna lite längre ner på att-göra-listan för diktatorer.

27 november 2010, 12:41
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.