Det ser ut precis som tjernobyl
Kursk kärnkraftverk (se länken nederst), jag upptäckte denna plats av en ren slump, när jag var inne på google earth och det "otäcka" med detta kärnkraftverk är att det inte bara är av samma typ som tjenobyl (RBMK), utan att det t.o.m. är en identisk kopia, till såväl utseende (arkitektur), som teknik (två generation 1 RBMK, två generation 2 rbmk (identiska med den ökända reaktor fyra, numera känd som "sarkofagen").
Kolla gärna in fler bilder på rosenergoatoms hemsida och jämför dem med bilder av tjernobylverket, så kommer ni att få se att anläggningarna är identiskt lika med varandra.
Samtidigt skall vi komma ihåg att detta kränkraftverk faktiskt är något äldre (!) än tjernobyl och att där ännu inte inträffat någon allvarlig olycka. Läser man på mer om tjernobylkatastrofen inser man också relativt snabbt att den troligtvis aldrig hade inträffat om man inte utfört ett totalt livsfarligt experiment.
Frågan är då om dessa kärnkraftverk (RBMK) verkligen är så fruktansvärt farliga, (förutsatt att man gör som man ska, när man kör dom), eller om det snarare handlar om irationell hysteri bland obildade människor, påeldad av kärnkraftslobbyister från väst?
Jag vet inte riktigt, men tänkte att det kunde vara ett intressant diskussionsämne att ta upp, här på forumet, inte minst med anledning av den påtvingade stängningen av Ignalina, som allvarligt skadat Litauens ekonomi.
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1% ... 0%AD%D0%A1