Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Varför är det så svårt att läsa böcker på en skärm? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Varför är det så svårt att läsa böcker på en skärm?
Man (JAG iaf) kan ju läsa forum och tidningar på nätet i timmar... men att läsa en bok i pdf-format, det går inte. Då måste den först skrivas ut.

Är ni andra likadana?

18 juni 2009, 13:28
Medlem
Inlägg Re: Varför är det så svårt att läsa böcker på en skärm?
Nej, inte har det blivit så många böcker lästa på skärm. Det är inte lika lätt att ta med sig skärmen till sängen som det är att ta med en inte alltför tung bok att läsa i ryggläge. Men det har hänt att jag tagit mig igenom ett antal kapitel av någon bok i pdf-format. Inte så ofta, men ändå. Kanske blir det bättre längre fram med ny teknik - om man har råd med att skaffa sådan.

18 juni 2009, 16:35
Medlem
Hmm...enligt min optiker, så sitter jag redan alltför länge framför skärmen varje dag. Tydligen bättre att läsa böcker.

18 juni 2009, 18:24
Medlem
Är det inte en myt att det påverkar ögonen negativt? Eller får du besvär av skärmen?

Jag får mindre besvär av plattskärmar, hade en tjockskärm förr som var förjävlig. Hudproblem!

18 juni 2009, 20:46
Medlem
Själv kan jag inte läsa skaer som överskrider mer än 5 rader på skärm. Och nej, jag orkade inte läsa hela ditt inlägg heller. .. Böcker; FTW!

19 juni 2009, 02:27
Medlem
Savanten Svante skrev:
Är det inte en myt att det påverkar ögonen negativt? Eller får du besvär av skärmen?

Jag får mindre besvär av plattskärmar, hade en tjockskärm förr som var förjävlig. Hudproblem!

Det svider i mina ögon som efter att ha glott in i en skärm hela dagen, klart som fan det inte är nyttigt nånstans...

19 juni 2009, 02:29
Medlem
För mig så går det inte att läsa något alls i pdf-dokument.
Jag vill ha böcker, tidningar, manualer hela rubbet i textformat. Gärna i html.
Att läsa på papper är visserligen trevligt, men jag föredrar ren text på skärmen.

19 juni 2009, 15:41
Medlem
Det är en myt att man får taskig syn av att sitta för nära teven (som mamma alltid påstod), så det är nog ungefär detsamma med skärmen, men det kan ju vara onyttigt på annat sätt. Kanske. Om inte annat blir man avskärmad, fast för mig är det någonting positivt ;)

Jag har väldigt svårt för pdf:er och stora, tunga dokument på skärmen, men artiklar och sånt funkar skapligt. Bara jag slipper all blinkande reklam. Men till Firefox finns det bra tillägg som strippar allt sånt.

20 juni 2009, 11:34
Medlem
Det är väl så att skärmen/tv i sig inte är problemet. Däremot brukar iaf jag försöka vara noga med några punkter (med datorskärmen):
Se till att den inte flimmrar (vilket kan hända vid "fel" upplösning)
Dra ner lite på skärmens ljus så det inte sticker i ögonen, men inte så mycket att det blir ansträngande.
Försök använda fonter (typsnitt) som är mjuka och lättlästa.
Ha lite ljus bakom skärmen (jag har en kontorslampa riktad bakåt ovanför skärmen)
Glöm inte bort att blinka ibland :P

Detta verkar funka för mig iaf. Sitter väldigt mycket framför datorn och har gjort så i flera år...

20 juni 2009, 15:26
Medlem
Fördelar:

1. Man kan ställa in önskat typsnitt, färg och storlek.

2. Man kan följa texten med cursern och slipper tappa bort sig i texten.

3. Man kan lätt slå upp saker, klicka på länkar eller få med bilder & diagra som kanske skulle bli för dyra att trycka i en bok.

Nackdelar:

1. Skärmen är en ljuskälla, det är inte papper (jmfr med att läsa i solljus).

2. Man blir torr i ögonen om man stirrar på skärmen utan att blinka tillräckligt ofta.

3. Skärmen kan ha ett subliminalt flimmer (som irriterar ögat eller försätter en i lättare trans och förstärker problem 2).

4. Man har inte samma överblick som över en bok eller pappersbunt som man kan bläddra i (vilket kan vara en liten stressfaktor) samtidigt som oerhört mycket text ofta presenteras i en enda lång pdf (vilket kan kännas mer överväldigande än att läsa en sida i taget).

5. Man kanske inte sitter lika bekvämt på sin kontorsstol som om man ligger i soffan och läser en bok eller utskrift. (Jag behöver ligga avslappnat med kroppen, utan sensoriska distraktioner för att kunna koncentrera mig.)

20 juni 2009, 21:28
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.