Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Böcker som är vilsamma för huvudet 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Böcker som är vilsamma för huvudet
Koontz. Dean Koontz har jag upptäckt är mycket vilsam att läsa, inte så ansträngande.

Kanske beror det på det som han brukar kritiseras för. Enkla karaktärer, och liknande karaktärer i olika böcker. Inte så mycket socialt jox att tänka på, helt enkelt! :)

King är bättre, men inte så vilsam.

Vad läser ni för avslappningslitteratur?

20 juni 2009, 22:45
Medlem
Inlägg Re: Böcker som är vilsamma för huvudet
Hm. Jag tycker inte att det är ansträngande att läsa böcker med mycket "socialt jox", läser lika gärna skönlitteratur som fakta. Så länge jag är ensam och slipper störande ljud och andra oönskade sinnesintryck, så har jag en mycket bra koncentrationsförmåga. Har nog aldrig tänkt i de banorna...

De senaste åren har jag dock nästan slutat att läsa, eftersom...tja. Jag är inte längre intresserad av vare sig människor eller saker och ting, på det sätt som jag tidigare har varit. Det hör ihop med utmattningsdepressionen, antar jag.

20 juni 2009, 23:50
Medlem
Jag läser om böcker, om och om igen, när det är för mycket i livet för att ta in mer. Läser gärna barnböcker.

Annars är jag förtjust i all möjlig välskriven ibland Nobelprisbelönt vuxenlitteratur sedan tidiga tonåren, men den är sällan så avslappnande. :)

23 juni 2009, 01:08
Medlem
Hittade en pocketdeckare hemma hos en släkting häromdan, kände att jag bara måste ha nåt lättsmält att läsa på t-banan i sommarhettan. Ok, nu är det ju inte seriös litteratur det handlar om, men iaf. Boken heter Rottweilern, är skriven av Ruth Rendell, brittisk deckardrottning. I boken skildras ingående en kille som har diagnosen Fragil X. Jag är låångt ifrån någon expert i ämnet, men har tidigare läst lite om det, och tycker inte att det verkar som att författaren gjort nån vidare research. Tycker inte att det riktigt stämmer med vad jag läst. Sådär väldigt vilsamt blev det väl inte, slutade med att jag la ifrån mig den :geek:

30 juni 2009, 00:45
Medlem
Savanten Svante skrev:
Koontz. Dean Koontz har jag upptäckt är mycket vilsam att läsa, inte så ansträngande.

Kanske beror det på det som han brukar kritiseras för. Enkla karaktärer, och liknande karaktärer i olika böcker. Inte så mycket socialt jox att tänka på, helt enkelt! :)

King är bättre, men inte så vilsam.

Jag håller med dig.

31 juli 2009, 15:23
Medlem
Sjöwall-Wahlöös böcker är kort och distinkt skrivna, det är rätt vilsamt om man inte orkar med snårigare grejer.

3 augusti 2009, 16:06
Medlem
Hans Holmér har skrivit en serie deckare som jag tycker är förvånansvärt bra. Hade ju lite förutfattade meningar efter det där med PKK och Palmemordet. Gillar böckernas enkla namn ; "Loppan" , "Cykeln" , "Igloo". Lättlästa , spännande , enkel handling.

6 augusti 2009, 21:13
Medlem
såna där baby-pekböcker av tyg som är vadderade kan vara vilsamma för huvudet om man använder den som kudde

7 augusti 2009, 01:42
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.