Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
SDs kultursyn 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg SDs kultursyn
Artikel från Expressen jag känner för att spara.

http://www.expressen.se/ledare/1.2152...
-----------------------------------------------------
För egen del tycker jag att folkdans känns något otroligt främmande. Om sen folkdansen är svensk, finsk, romsk eller afrikansk kvittar lika. Minns att jag hatade att tvingas dansa folkdans och sjunga med i folkvisor i skolan. Det var inget kulturarv jag kände till och jag kände mig i egenskap av stockholmare som ett ufo i den där tvångskommenderade konstlade glädjeyttringen.

Om SD vill ha tillbaka det här så är det över min döda kropp. Inga barn ska tvingas in i ngn kultur, kultur handlar överhuvudtaget inte om traditionsbetingat tvång utan om odling. Dvs det en människa, en individ, tänker, skapar och inspireras av. Hämtar andlig näring och livsmod ifrån.
Jag kan relatera till Bryce Courtenays uppväxt i Sydafrika mer än jag kan göra till den här svenska (skånska) bondekulturen.
Att vara en outsider och känna igen sig i andra outsiders är så pass stort, mäktigt och betydelsefullt att ett lands geografiska och språkliga gränser blir otroligt futtiga.

SDs uppfattning om kultur är att det är något som skall kommenderas ut till undersåtarna av sverigedemokratiskt ideologiskt skolade tjänstemän, rektorer och andra överheter. Först vill man skapa en kanon på allt som anses ”svenskt”.
Lycka till säger jag.
Ni som tycker det här är en bra ide rekommenderas se den tyska filmen ”Det vita bandet”.
Alla Sverigedemokrater och deras sympatisörer rekommenderas f.ö också att se den här filmen.
Regissören heter Michael Haneke.

För övrigt hatar jag banden Gyllene Tider, Perikles och mår dåligt varje gång jag hör Danne Stråheds sånger spelas. ”Precis som jag gjorde igår”.
Däremot gillar jag Slas och Ebba Grön.
Är det svenskt nog?

2 oktober 2010, 02:19
Medlem
Inlägg Re: SDs kultursyn
Var det den här artikeln du menade? Din länk leder till en massa sport...
http://www.expressen.se/ledare/1.215286 ... -obehaglig

2 oktober 2010, 10:49
Medlem
Just den ja. Tack för det!

2 oktober 2010, 21:28
Medlem
När jag läste det där för några dar sen kände jag starkt för att göra degenererad och onyttig konst.

Expressen dissar aftonbladets mångfald..

"Det låter fint och tolerant, men vad menas med mångfald? Aftonbladet har färre invandrade än vad SD har"

http://www.expressen.se/ledare/sakinema ... -bekraftar

2 oktober 2010, 22:57
Medlem
I vilket fall som helst är det en viktig kampanj nu när fascistvindarna blåser över riket. Man kan helt enkelt inte låta SDarna sätta dagordningen i de här frågorna. De försöker få folk att hetsa mot varandra och det är de som är mest främmande som råkar mest illa ut. Ponera att SD växer ännu mer och verkligen lyckas förverkliga sina ideer om ett etniskt homogent Sverige. Vilka står på tur att repatrieras då?

Det är nämligen detta som utgör SDs ideologiska kärna, detta att spotta på en speciell folkgrupp, att låta hat, okunskap och fördomar bli själva motorn i retoriken. Vi mot dom. Det som är främmande är per definition något ont.
När den gemensamma fienden försvunnit måste de uppfinna en ny. Annars har de inte längre något att enas kring.

SDs kultursyn är som sagt att kultur är något som skall kommenderas ut till medborgarna, helst ska det väl vara logdans & dalahästar, och all kultur som inte hör hemma i "det svenska" och "det sunda" vill man motarbeta.

Frank Zappa?
-Glöm honom. Ser du inte att han är både utsocknes och svartskalle?

-Punk, könsrock?
-Näe, det är degenererade kulturyttringar vars enda syfte är att provocera, och sådant kan vi inte ha! Ty man skall respektera Etablissemanget, Svenskheten, Underdånigheten och Kyrkan.

Överdriver jag?
-Läs själva vad SDarna skriver i kulturfrågor. Flukta på deras partiprogram en gång till.

3 oktober 2010, 00:08
Medlem
Krigarn skrev:
Frank Zappa?
-Glöm honom. Ser du inte att han är både utsocknes och svartskalle?

Bild

His mother, Rose Marie (née Colimore), was of Italian and French descent, and his father, Francis Vincent Zappa, was a native of Partinico, Sicily and had Greek and Arab ancestry. wikipedia

THE svartskalle! :)

3 oktober 2010, 00:21
Medlem
"Imorgon tar Sverigedemokraterna för första gången plats i svenska riksdagen. Partiet vill satsa kulturpengar på ”det svenska kulturarvet”, som folkmusik, folkdans och hembygdsgårdar. Samtidigt vill SD dra ner stödet till andra kulturyttringar. Men utövarna protesterar mot att bli kramade av partiet."

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-no ... ed-SD.html

Undrar hur det känns att vara på fel sida av sitt eget vi-och-dom-tänkande? :)

3 oktober 2010, 04:22
Moderator
Ja, och det är ju självklarheter för oss som kan något i ämnet.
Citera:
Folkmusik och folkdans. Hembygdsgårdar. Det är svenskt kulturarv, enligt Sverigedemokraterna, och bör därför få stöd av det offentliga. Kultur som enligt partiet syftar till att provocera ska inte få stöd, inte heller sådant som har sitt ursprung utanför Sverige.
Citera:
Och Malmö Folk, som arrangerar folkmusikkonserter och danskvällar, stämmer in: ”Vår syn på svensk folkmusik och dans är att den är dynamisk, samt att den i alla tider förändrats och utvecklats av utbyten med andra kulturer”, skriver föreningen och radar upp exempel på populära folkdanser som har sitt ursprung utanför Sverige: polska har kommit från Polen, schottis från Skottland, vals från Österrike.
Citera:
Kari Svahn är violinist, bosatt i Simrishamn, men uppvuxen i Sölvesborg, där hon gick i gymnasiet samtidigt som Jimmie Åkesson. Hon har i Ystads Allehanda författat en uppmärksammad insändare om Sverigedemokraternas kultursyn, där hon skriver: ”Mitt intresse för folkmusik växte sig allt starkare under gymnasietiden hemma i Sölvesborg. Samtidigt fick den då bomberjacksklädde Jimmie Åkesson upp ögonen för Sverigedemokraterna. Ni var ett rätt otrevligt gäng redan på den tiden. Tänk om du i stället hade blivit del av den folkmusikrörelse du idag så starkt vill värna, Jimmie. Då hade du inte blivit sverigedemokrat, och Sverigedemokraterna hade inte blivit vad du gjort det till. Ack, vad jag önskar att du också börjat spela fiol som barn.”
Citera:
– Deras kulturpolitik är totalt kontraproduktiv, säger hon [Kari Svahn]. Förutom något enstaka undantag har jag aldrig träffat en enda människa i ett folkmusiksammanhang som har haft främlingsfientliga åsikter.
Inte jag heller vad jag minns. Snarare tvärtom, och precis som antyds i artikeln har det varit lätt även för mig att se att det inte är någon tillfällighet. (Undantaget för min del är rdos.)
Citera:
– Vi har väldigt spännande traditioner här i Sverige, men de blir inte ett dugg mindre värdefulla om vi också har en mångfald. Jag tror att en del människor röstar på Sverigedemokraterna för att de tror att de slår vakt om svensk kulturell identitet, men det gör de inte. De kan inget om det och de vet inte hur det fungerar. Mångfalden har faktiskt stärkt folkmusik- och folkdanslivet. Väldigt många ungdomar hittar till fördjupad kunskap om traditionell svensk kultur genom att först dansa argentinsk tango eller orientalisk magdans eller något annat. Det pågår parallellt. Och många invandrare frågar om vårt kulturarv, säger han [Lars Farago, sekreterare på Riksförbundet för folkmusik och dans. Efternamnet är ungerskt, Zombies anm.]

Titta på de gamla östblocksländerna. Nu har jag inte hängt med i alla eventuella mot- och underströmmar, men i det stora hela lär det dröja länge innan folkmusik, folkdans, folkdräkter och annat sådant som ibland kallas folklore anses som det mest ohippa som tänkas kan bland ungdomar och fnyses åt som ideologiskt förorenat i breda kretsar vuxna.

Om en sådan dag någonsin kommer, för de kulturyttryngarna fick dödskyssen på ett sätt och kan ha fått den på ett annat av de sovjetstyrda diktaturregimerna. Det sätt jag vet att de fick dödskyssen på var att man föste de människor alltsammans hade överlevt tack vare åt sidan och likriktade det hela enligt idéer om vad som skulle vara "rent" och "oförstört" samtidigt som man standardiserade och arrangerade om alltsammans - danser, dräkter, musik, hembygdsmuseer och så vidare - för att göra sig i salonger och på politiska uppvisningar enligt överklassnormer som västblocket lämnade under nittonhundratalets första hälft. Det sätt de kan ha fått en dödskyss till på är förstås den verkan de åtgärderna hade på alla vanliga människor, som vet vad hyckleri i förtryckets tjänst är när de ser det och som inte kommer att vilja veta av dess uttryck på mycket länge.

3 oktober 2010, 11:27
Moderator
Vad jag menade men tydligen inte skrev:
Titta på de gamla östblocksländerna. Nu har jag inte hängt med i alla eventuella mot- och underströmmar men i det stora hela lär det dröja länge innan folkmusik, folkdans, folkdräkter och annat sådant som ibland kallas folklore annat än anses som det mest ohippa som tänkas kan bland ungdomar och fnyses åt som ideologiskt förorenat i breda kretsar vuxna.

3 oktober 2010, 13:29
Medlem
Savanten Svante skrev:
"Imorgon tar Sverigedemokraterna för första gången plats i svenska riksdagen. Partiet vill satsa kulturpengar på ”det svenska kulturarvet”, som folkmusik, folkdans och hembygdsgårdar. Samtidigt vill SD dra ner stödet till andra kulturyttringar. Men utövarna protesterar mot att bli kramade av partiet."

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-no ... ed-SD.html

Undrar hur det känns att vara på fel sida av sitt eget vi-och-dom-tänkande? :)

Nu beter dig sig precis som de påstår att utlänningar gör! Det är klart, de ÄR ju utlänningar på island...

http://www.expressen.se/nyheter/1.22023 ... -pa-island

"Sverigedemokraten besökte på onsdagskvällen en bar i Reykjavik och kom där ihop sig med en servitör av palestinsk härkomst.

Visir skriver att William Hahne använde rasistiska tillmälen och även hotade servitören. Det hela slutade med att ungdomspolitikern kastade ett ölglas mot den anställde, innan han blev utslängd"

5 november 2010, 17:13
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.