Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Läsplattor (kindle etc) 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Läsplattor (kindle etc)
Har nån här provat en sån? Hur är de att läsa längre stunder på?

Det sägs ju att de är i klass med papper att läsa på, tillskillnad från bärbara datorer och ipads etc.

Och tanken tilltalar mig, att ha hinkvis med pdf liggande tillgängligt....

Så. Är det nåt att fundera seriöst på?

Bild

28 juli 2010, 15:42
Medlem
Inlägg Re: Läsplattor (kindle etc)
Om bakgrundsfärgen/ljuset är som det såg ut på bilden så skulle det funka för mig.
Och som du sa just för alla pdf-filerna som man samlat på sig.
Pris?

28 juli 2010, 23:26
Medlem
2000-2500 ungefär.

29 juli 2010, 01:37
Medlem
Jag säger NEJ.
Det hörs ju på namnet att man inte vill ha med dem att göra...läsplatta...USCH!

Läsa ska man göra ur böcker av kött och blod, höll jag på att skriva. Men gjorda av trädens gråtande själar, då.

Eller vänta nu? Jag gillar ju träd.
Returpapper?

30 juli 2010, 23:13
Medlem
Nu har jag beställt en Iriver cover story så vi får se hur det fungerar.
Varför?
- Har en massa PDF-filer som jag vill ha samlat på ett ställe
- Behöver ofta ha med mig diverse dokument, tabeller m m och då blir det mer hanterbart
med plattan än att ha lösa papper
- Behöver även ha möjlighet att ha en del litteratur med mig som tar plats trots att det
man kanske behöver bara en bråkdel av innehållet
- Den är mindre än Ipad och definitivt billigare 1490:- på CDON
- Den går att läsa även i solljus
- Strömsnål

17 mars 2011, 00:18
Medlem
-Aldrig i livet. I min värld är elektronik ett nödvändigt ont, jag kommer aldrig bli intresserad av eller finna glädje och njutning av det. Datorn är en bruksapparat för inhämtning av information och inget annat. En del döper ju sina datorer och köper extrautrustning. Går jag in i en elektronikaffär känner jag bara att jag vill ut därifrån. Megapixlarnas och megaherzerns värld är inte min.

Med böcker är det en annan femma. Böcker skapar atmosfär i ett rum - ju fler desto bättre. Atmosfär, liv och personlighet. Böcker är fysiska ting, organiska.
Det är annat än den kalla elektroniken det.

17 mars 2011, 01:11
Medlem
Savanten Svante skrev:
2000-2500 ungefär.

Det får du en utmärkt pipa för.

17 mars 2011, 01:14
Medlem
jag är sjukt nyfiken på såna där. Väldigt sugen på en Ipad 2 faktiskt, den verkar ju duga som bokläsare och typ som en bärbar dator som faktiskt är bärbar på riktigt. Har länge känt att jag gärna skulle ha möjlighet att ha böcker i elektronisk form med mig. Har en del på datorn, men jag orkar fan inte ens sitta vid datorn, är så oskönt och så kan man ju inte släpa med sig den. Bärbara datorer är bara dåliga, kassa skärmar. Jag har sjuka besvär i form av reglering av uppmärksamheten till följd av min svåra neurologiska sjukdom Tourettes Syndrom och ADD:n som följer med så det skulle säkert bli så att jag använde den till att slösurfa med 10 sidor uppe om allt och ingenting och informationen som jag tvångsmässigt matar min hjärna med skulle i vanlig ordning vara borta efter några minuter. Teflon®-hjärna!

Men skitsamma nu tappar jag tråden, det viktiga är att jag vill ha en Ipad och behöver motivera det på sätt som gör att det känns mer som en investering än slöseri! Jag har faktiskt lättare att läsa och göra grejer när jag är borta hemifrån. Det betyder väl att jag om jag skaffade en Ipad skulle kunna tanka in massa intressanta böcker och äntligen, för första gången i mitt liv faktiskt orka läsa böckerna?! :lol:

Men fan köp läsplattor och recensera dom! jag vill veta om det är något att ha! Jag gissar på att surfplattor faktiskt kommer slå igenom och att det om ett par år är lika självklart med böcker på surfplattan som det är att ha musik i mobilen nu, vilket inte är så självklart för mig eftersom jag är ett slan som inte hänger med i utvecklingen, men en Ipad känns lockande på ett sätt som en mobiltelefon aldrig har gjort för mig. Den verkar fylla en slags funktion.

17 mars 2011, 17:29
Medlem
Sugen på en platta jag med. Finns en del vettiga användningsområden för dom och det kommer ju mer och mer appar och spel. Finns hur mycket intressanta e-böcker som helst att ladda hem men orkar aldrig läsa sånt på datorn.

Android 3.0 som många nya plattor har verkar vara en trevlig upplevelse sett till användarinterface. HTCs nya verkar trevlig fast den har ju bara 2.4 hittills. Motorola Xoom verkar dåligt bra och är baserad på Nvidia Tegra 2 vilket innebär mycket god prestanda med dual core och bra gpu. känns lite som att jag vill ha en med Tegra 2...

Känns dock som att upplösningen på nuvarande plattor är lite för låg för att funka som elektronisk bok och läsa massa text på.

17 mars 2011, 20:55
Medlem
Krigarn skrev:
Savanten Svante skrev:
2000-2500 ungefär.

Det får du en utmärkt pipa för.

Som har USB-anslutning eller? Ska fan ingå om man ska pejja över 2 lök för en pipa.

17 mars 2011, 21:58
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.