Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Identifikation av larv? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Identifikation av larv?
Jag chansar på att det finns någon larvkunnig person här, som kan hjälpa till att identifiera vad som såg ut som en larv.

Jag hittade en gång i lägenheten en okänd, svart cylinder. Dess skräpliknande form gjorde att jag städade bort den med hushållspapper, men då såg jag att det gissningsvis var en larv av något slag:
Larven var ungefär 2 cm lång och mattsvart/mörkgrå och aningen skrovlig till utseendet, men den hade inga hårstrån eller andra utväxter. När jag tog upp den med hushållspapper kom det ut en med gult anstruken klarröd vätska som sögs upp av hushållspappret. Vad kan det ha varit för sort?

Larvens tjocklek uppskattar jag till ungefär 3-4 millimeter.

Detta hände sig för något år sedan, så jag har inte längre tillgång till exemplaret.

18 augusti 2011, 11:55
Medlem
Inlägg Re: Identifikation av larv?
När jag var liten hittade jag en stor larv som var grön och röd kanske omkring fem centimeter lång och en centimeter bred när man tog på den så sprutade den ut någon vätska som gjorde att jag luktade väldigt illa.
Jag har ingen aning vad det blev av den larven heller när den blev vuxen.

18 augusti 2011, 17:19
Moderator
Jag tror faktiskt att jag har haft precis en sådan larv hemma som Schueberird beskriver. Den hade format sig som en ring och jag trodde att det var någon gummiring av något slag, för den var ju så där mattsvart och hårlös och hade en väldigt jämn form. Den var rätt "stabbig". Vad den hade för vätska i sig kan jag inte påminna mig om. Kanske handskades jag lite mer försiktigt med den.

18 augusti 2011, 18:18
Medlem
Intressant. Mitt exemplar var helt rakt.

Har du någon aning om vad det kan vara för sort?

18 augusti 2011, 18:58
Moderator
Min arbetshypotes är stor flugbagge, även kallad snömask. Var din larv sammetshårig? Letar bild nu.

18 augusti 2011, 20:02
Moderator
http://www.bumblebee.org/invertebrates/ColeopteraL.htm

Den kanske? Fast jag uppfattade inte min larv som så där "bubblig" till formen.

18 augusti 2011, 20:48
Medlem
Det kan ha varit den. Jag har än så länge inte hittat någon som är mer lik än den i alla fall. Hur ser den ut inuti?

18 augusti 2011, 20:56
Moderator
Det förtäljer inte historien. Eftersom den är ett rovdjur kanske det beror på vad den har ätit till middag. Tydligen finns det ganska många sorter av dem också, så jag skulle tro att det var någon i det släktet. Du kan söka på cantharidae eller cantharidae larvae. På svenska är det alltså larv av stor flugbagge, även kallad mjukbagge.

18 augusti 2011, 21:15
Moderator
http://www.fugleognatur.dk/wildaboutdenmark/gallery_wad.asp?mode=ShowLarge&ID=115450

Mer specifikt cantharis fusca.

18 augusti 2011, 21:31
Medlem
Tack!

Den på senaste bilden är väldigt lik min minnesbild av larven. Jag kommer nog inte kunna kunna bestämma den bättre än så.

18 augusti 2011, 23:07
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.