Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Hyresgästföreningen - bra eller anus? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Hyresgästföreningen - bra eller anus?
Jag gick nyligen med i Hyresgästföreningen. Fick precis efteråt klart för mig att de, när de för ett par år sen förhandlade med bostadsbolaget där jag är hyresgäst, gått med på vad jag tycker är väldigt taskiga villkor vad underhåll av lägenheterna beträffar. Detta för att få igenom att bostadsbolaget inte skulle höja hyran.

Jag förstår att det lär vara svårt att förhandla om såna saker, men vad jag undrar är om det egentligen någon mening med att vara med i hyresgästföreningen? Är det nån här som vet?

29 maj 2009, 13:09
Medlem
Inlägg Re: Hyresgästföreningen - bra eller anus?
du kan få 10% rabatt på målarfärg :lol:

30 maj 2009, 00:35
Medlem
dom har någon försäkring att om man blev sjukskriven lite längre så
kunde man få upp till halva hyran betald. Fast om man redan går på
sjukersättning eller a-kassa så hjälper ju inte det då

30 maj 2009, 00:38
Medlem
Haha, jaa, det var ju gentilt! :mrgreen:

30 maj 2009, 10:58
Medlem
Anus. Helt överflödig. Hyresgästföreningen är bara någon slags ond förening som röstar nej till hyresvärdarnas makt. Hyresgästerna får inte ut någonting av det hela.

Vad gäller rättigheter och skyldigheter som hyresgäst gör man bäst i att ta reda på allt sådant själv innan man hyr en bostad. Man bör även hålla en öppen dialog med hyresbolaget så inga missförstånd kan uppstå.

Generellt sett kostar det mer än det smakar att hyra bostad, men det kan inte hyrsegästföreningen göra någonting åt, de bara hinkar in medlemsavgifter och låtsas att de är någon slags rättighetskämpar för de svaga och kranka hyresgästerna som decimeras till offer i det hela. Folk gillar sådant hära rätt och fel kämperi, rädda de svaga, yadayada den lilla människans röst ska göras hörd blablabla.

30 maj 2009, 18:32
Medlem
De kan vara bra att ha om man hamnar i rättsklammeri med hyresvärden. Ifall man har en hyresvärd som systemmatiskt skiter i sina åtaganden så kan de vara mycket användbara att ha.
Men de går ju bara runt i kvarter där de vet att hyresvärden är bra. Så slipper de göra något för pengarna.
Så om de kom hem till din dörr så kan du känna dig trygg med hyresvärden, och har ingen nytta med föreningen.

Själv bojkottar jag föreningen pga hyrorna, det är de som sett till att hyrorna ifrån billiga fastigheter subventionerar de dyra, så vi som vill bo billigt får betala en massa pengar till de som vill bo lyxliv mitt i centrum.

30 maj 2009, 22:42
Medlem
Det var ingen som "kom hem till min dörr", utan jag fick tipset av en bekant. Självklart har inte hyresvärden upplyst om de förändrade villkoren, som hyresgästföreningen varit med om att förhandla fram. Dessa förändrade villkor fick jag reda på nu, i samband med att jag bad om en besiktning av lägenheten, eftersom jag (lyckligtvis) ska flytta.

Självklart kostar det mycket mer än det smakar att hyra en lägenhet, det är knappast något jag gör för att det är kul.

30 maj 2009, 22:59
Avslutat konto
Jag röstar för anus. Hyresgästföreningen springer hyresvärdens ärenden, sedan säger hyresvärden att det har hyresgästföreningen gått med på, och de går med på sjuka hyreshöjande saker, de är inte till för hyresgästen. De gör inget vettigt, endast blir man av med pengar. Man betalar deras lön för att de ska glida omkring och göra ingenting och leka viktiga. :|

11 juni 2009, 02:11
Medlem
Hahaaa, min sambo och jag har i veckan flyttat in i en hyreslägenhet. En man från hyresgästföreningen plingade på och försökte snärja oss med kommunistisk propaganda om hur det skulle gå åt helvetet för oss om vi inte blev medlemmar och betalade 80 kronor i månaden.

Vi frågade om vilka fördelarna var. Jo, vi kunde få gratis biobiljetter. Pfft, lönt när man har projektor hemma och som i mitt fall hatar folksamlingar.

De är en kommunistklubb som kämpar mot den onda regeringen, det var den enda motivation han kunde ge till varför vi skulle slänga ut 960 kronor per år till dem.

ANUS :D

14 juni 2009, 01:17
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.