Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Att finna folk som man har saker gemensamt med 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Att finna folk som man har saker gemensamt med
Stötte nyligen på någon på ett forum som jag känner att jag har en del gemensamt med. Det har aldrig hänt förut. Det är väl kanske inte så vanligt för någon att träffa någon som liknar en själv, men jag är van att vara så fundamentalt olik andra att jag inte ens är i samma ände av skogen. Jag tror inte det helt enkelt handlar om autism heller. jag har allid sett det som en mer själslig skillnad, både före och efter jag fick AS diagnos.

Men jag känner inte att jag vill umgås med den här personen. Hon har ingenting för mig intressant att säga och jag kan inte känna samma nivå av gemenskap som de flesta, så jag har svårt att finna umgänge stimulerande.

Jag kan bara tycka om umgänge om de inblandade i sig är intressanta eller om den sociala dynamiken är tillräckligt avslappnad eller ostressande att jag kan uppskatta gruppaktiviteter som kortspel eller vad det nu kan vara.

7 juni 2010, 04:15
Medlem
Inlägg Re: Att finna folk som man har saker gemensamt med
Jag skulle kunna skriva en hel del om vilken sorts social kontakt jag föredrar, men jag avstår.

7 juni 2010, 04:22
F.d. exec
Sanive skrev:
Jag skulle kunna skriva en hel del om vilken sorts social kontakt jag föredrar, men jag avstår.

Avstå inte. Bjud på dig själv.

Jag brukar tänka att du och jag har en hel del gemensamt. Jag vet inte om vi har så mycket att diskutera för det, däremot är det alltid mycket uppskattat att ta del av dina reflektioner.

7 juni 2010, 10:11
Medlem
Sånt märker man. Tycker själv att fördomar man kan ha spelar större roll, tror att jag blivit utan en hel del givande sociala kontakter eftersom jag gärna sätter in människor i fack. Att leta efter folk som har de egenskaper jag vill ha kan kännas som en stor fördel men jag är ganska säker på att det lika gärna vara tvärtom, t.ex en lat person som vet om att den är lat kanske gör allt för att den inte ska verka lat osv.

8 juni 2010, 00:06
Medlem
Jag kommer ihåg en gång för tretton år sedan när jag första gången någonsin kände igen mig i en annan människas liv och erfarenheter; det var just då en omvälvande upplevelse, men den gemenskap som jag då trodde mig ha funnit i andra aspergare har jag fortfarande inte hittat.

I grunden är vi alla helt ensamma och någon förståelse eller gemenskap kan aldrig finnas för folk som är genuint sig själva.

9 juni 2010, 12:32
Medlem
Jag hittar folk via specialintressen.

När jag hittar folk som är besatta över samma saker som jag så har man kommit över en viktig tröskel!

13 juni 2010, 15:50
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.