Re: Ofördelaktiga jämförelser med andra människor. Och rutiner.
Det fetstilta (min markering) blev jag nyfiken på. Vad menar du mer exakt med egenskaper som är svåra att ändra på?
Som svar på om jag jämför mig med andra kvinnor -
om jag gör!
Varje dag, mer eller mindre medvetet.
Knepet att försöka hålla det på en rimlig nivå består i mitt fall av att medvetandegöra det jag är missnöjd med hos mig själv i förhållande till andra och försöka stoppa mig själv när det blir för negativt.
Tex. när jag jämför mitt utseende med någon så försöker jag komma ihåg att det dels är lönlöst att jämföra sig med någon betydligt yngre eller på andra sätt
totalt olik mig och dels att det som jag är missnöjd med inte behöver vara precis lika fult och stigmatiserande i någon annans ögon.
För det är ofta där vi fastnar - man dömer sig själv utifrån sina egna, högst individuella och snäva referensramar.
Andra ser ofta en helhet som man själv så gott som aldrig får syn på, vilket gör att min bild av mig och din bild av mig alltid kommer skilja sig mer eller mindre. Ju mer självkritisk man är desto mindre överensstämmer min och din bild.
Förutom utseende är det så klart allt från jobb, ekonomi, hem, till mer abstrakta saker som social förmåga, stresstolerans och intelligens inom vissa områden som jag kan störa mig på.
Jag upplever ändå att jag blivit mer förlåtande mot mig själv genom åren. Ju äldre jag blir desto mindre tid ägnar jag åt jämförelser. Eller så gör jag det i samma grad men kommer numera oftare fram till att jag duger, trots allt. Vilket gör att jag kan rikta min energi mot annat.
För det här tar väldigt mycket kraft från en, att ständigt gå runt och vara missnöjd med sig själv.
Rutiner? Vet ej.
Har jättesvårt för rutiner.
Schueberird, varför känns det som att jag "petar med en lång käpp"? Jag är en iaktagare till min natur, det stämmer men vi sitter ju delvis i samma båt.
Jag sitter inte här och läser era inlägg med en hånfull min. Långt ifrån faktiskt.
Förutom det så måste du ju ge dig själv en stor eloge för din fantastiska förmåga att uttrycka dig i skrift! Jag antar att du är medveten om att inte många har den gåvan. En sådan sak gör en människa speciell. Oavsett.