Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Och så har jag fått en intressant idé till en eventuell lösning av synkproblemet, som jag ska testa imorgon.


3 september 2014, 05:18
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag fortsatt med save/load-säkringen, skriptdokumentationen och kodtillsnyggningen samt färdigställt den senaste synkidén.


3 september 2014, 23:18
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag fortsatt med save/load-säkringen, skriptdokumentationen och kodtillsnyggningen (bland annat skrev jag om lagringen av data till fejkvattenskriptet, så att det krävde mindre utrymme och blev lite snabbare) samt funderat på vad jag ska göra med ett relativt stort outnyttjat utrymme inne i en vägg (det blir kanske lite extra ventilation och eventuellt extra möjligheter för lite (fasad-)klättring).


5 september 2014, 04:35
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag fortsatt med save/load-säkringen, skriptdokumentationen (bland annat har jag dokumenterat det skript som sköter huvuddelen av fejkvattnet, vilket blev en del) och kodtillsnyggningen (bland annat hittade jag ett minnesläckage (och täppte till det) plus att jag löste ett problem som fick DromEd att krascha och fixade till lite extra funktionalitet i samma veva och skript) samt funderat på om det kan gå att identifiera fejkvattenobjekt automatiskt istället för att, som jag gör nu, markera varje objekt manuellt (jag har en möjlig metod på gång, men den är inte hundraprocentig (än) och nuvarande metod fungerar, så det är inte helt nödvändigt, men det skulle vara användarvänligare). Och så har jag lärt mig lite nya detaljer om den något underdokumenterade API:n.


6 september 2014, 02:25
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
83/122
1525

Sedan senast har jag fortsatt med save/load-säkringen, skriptdokumentationen och kodtillsnyggningen plus att jag har tagit bort en bit terräng som inte längre behövdes och fick då också, som grädde på moset, en extra grotta, vilket, nästan gratis, slutförde en punkt på den stora listan, som jag hade tänkt skippa, eftersom den hade krävt en massa extra celler, men nu fick jag både färre celler och en grotta.

Synkproblemet har fått sin slutgiltiga utformning och det blev till slut så att jag valde en ganska enkel lösning (beräkna regelbundet den hastighet som hade behövts för att ta sig från startvinkeln till nuvarande vinkel på uppmätt tid och använd den för nästa ("ackumulerade") intervall (inom pågående rotation), och beräkna även den totala hastigheten i slutet och använd den som startgissning för nästa rotation, vilket verkar medföra att hastigheten varierar alltmindre (och konvergerar?) för varje gång hissen används) framför en som visade sig vara onödigt komplicerad. Jag skulle även kunna skicka en signal tillbaka till hissen när en våningsvisare stannat och bara öppna dörren när hissen och samtliga visare stannat för att ytterligare förstärka illusionen att visarna är synkade med hissen, men jag tänker låta det vara som det är tills vidare (det ser helt okej ut som det är (redan från start)).


7 september 2014, 21:29
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag fortsatt med save/load-säkringen, skriptdokumentationen och kodtillsnyggningen. Bland annat upptäckte jag att ett, dessvärre nödvändigt, fulhack i fejkvattensystemet slutat fungera, vilket ju är fulhacks medfödda natur, efter att jag snyggade till en annan del, och löste det efter lite tandagnisslan, och så har jag effektiviserat ett annat system (olika delar till en nyckel sätts automatiskt ihop till en hel nyckel och delarna kan plockas upp i valfri ordning), så nu behövs det inga extra objekt och bara ett skript istället för två. Det är inte helt klart än, men nu måste jag sova, så resten får bli imorgon.


9 september 2014, 06:02
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Dagens soundtrack (förklaring följer):


Idag har jag fortsatt med save/load-säkringen, skriptdokumentationen och kodtillsnyggningen. Nyckelsystemet är klart förutom lite testning i fält och dokumentationen. Nu ska jag ta en paus och laga någon sorts kalopsliknande gryta på märgpipa som jag kom över billigt.

Det finns för övrigt en egenskap för objekt som heter "Can't Drop This" (som gör att spelaren inte kan tappa det), vilket alltid får mig att, tyst för mig själv, sjunga MC Hammers numera kultklassiska dänga med snarlikt namn (men med textraden i fråga förstås utbytt).


9 september 2014, 16:48
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag fortsatt med save/load-säkringen, skriptdokumentationen och kodtillsnyggningen samt byggt om grottorna litegrann på ett ställe, så att de blir lättare för spelaren att klättra i (vilket tyvärr medförde att cellantalet ökade igen, så den lär jag få återkomma till senare). Nu har jag 27 (av totalt 50) odokumenterade skript kvar varav enbart 8 är osäkrade. Piratskatten utökades en del och så lade jag in lite extra loot på andra ställen också.


11 september 2014, 05:46
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag tog jag ledigt och stack ut i skogen, men jag kanske betar av några till skript senare i kväll.


11 september 2014, 19:57
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
20 odokumenterade och 7 osäkrade skript kvar.


12 september 2014, 00:07
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.